لینک های دسترسی

Breaking News

امنیت ملی: طالبان در سه ماه گذشته بیش از ۳۸۰۰ حمله انجام داده اند


حکومت افغانستان می‌گوید که طالبان حملات بهاری شان را به گونۀ عملی آغاز کرده اند و پس از امضای توافق صلح با ایالات متحده در ۲۹ فبروری، حملات شان را کاهش نه؛ بلکه شدت بخشیده اند.

جنرال احمد ضیا سراج، سرپرست ریاست امنیت ملی افغانستان امروز دوشنبه ۱۸ می (۲۹ ثور) در نشست مشترک با مقام‌های پولیس و اردو گفت که گروه طالبان تلاش کرده تا از این توافقنامۀ به نفع خود استفاده کنند و تا اکنون به هیچ یک از مواد آن پابندی نشان نداده اند.

او افزود: "طالبان از زمان امضای توافقنامه تا امروز بیش از ۳۸۰۰ حمله تروریستی را در نقاط مختلف کشور سازماندهی کرده اند که این را ما وقتی مقایسه می‌کنیم با سال گذشته در همین مقطع زمانی یک افزایش بسیار زیاد را نشان می‌دهد".

به گفتۀ وی، در این حملات ۴۲۰ غیرنظامی افغان جان باخته و ۹۰۶ تن دیگر زخم برداشته اند.

همچنان سرپرست ریاست امنیت ملی افغانستان افزود که بر اساس اطلاعات استخباراتی، طالبان نه تنها روابط شان را با گروه‌های دهشت‌افگن خارجی به ویژه القاعده، لشکر طیبه، ترکستان شرقی، تحریک اسلامی ترکمنستان و سایر گروه‌ها قطع نکرده، بلکه بیشتر ساخته است.

جنرال سراج علاوه کرد که طالبان می‌خواهند از این طریق برای جنگ‌های داخلی افغانستان نیرو جذب کنند: "در صدد این استند که از این گروپ‌ها در جنگ‌هایی که در افغانستان صورت می‌گیرد، بیشتر از پیش استفاده کنند."

در این حال، مسعود اندرابی، سرپرست وزارت داخلۀ افغانستان گفت که طالبان در دو ماه اخیر حملات بهاری شان را آغاز کرده اند و این گروه نمی‌تواند با انکار از انجام حملات تروریستی، از مسوولیت شانه خالی کنند.

حمله بر شفاخانه صدبستر دشت برچی کابل
حمله بر شفاخانه صدبستر دشت برچی کابل

او افزود: "طالب بستر رشد تروریزم در افغانستان است. برعلاوۀ این زمینۀ نفوذ، عبور، مرور، اباته و اعاشه این‌ها را در افغانستان مهیا ساخته اند".

همچنان نهادهای امنیتی افغانستان تاکید دارند که تغییر در رهبری جنگ طالبان در شورای کویته و ولایات افغانستان، نشان می‌دهد که آن گروه نمی‌خواهند در این کشور صلح تامین شود.

جنرال بسم‌الله وزیری، لوی درستیز قوای مسلح افغانستان در این نشست گفت که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در حدود سه ماه گذشته توانست که به کاهش خشونت پابند بماند و حالت دفاع فعال را حفظ کند.

اما جنرال وزیری گفت که به خواست مردم، سیاسیون و دستور رییس جمهور، نیروهای زمینی و هوایی افغانستان بار دیگر حالت تهاجمی را اختیار کرده اند و جنگجویان طالبان را در هر بخشی از این کشور سرکوب خواهند کرد.

لوی درستیز قوای مسلح افغانستان افزود: "این عملیات را ما با شدت ادامه می‌دهیم و هر عملیاتی را که انجام می‌دهیم به خاطر توجه به تلفات غیرنظامیان بسیار دقت خواهیم کرد".

وزارت دفاع افغانستان گفته است که در جریان این عملیات تهاجمی، تلفات سنگین به مخالفین مسلح به ویژه طالبان وارد شده است. در تازه مورد ۴۰ جنگجوی طالبان در نتیجۀ عملیات هوایی در ولایات هلمند، بدخشان، غور، کندز و میدان‌وردک کشته شده اند.

XS
SM
MD
LG