لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: همایش‌های مبارزات انتخاباتی را هدف قرار می‌دهیم


گروه طالبان به حمله به گردهمایی‌های مبارزات انتخاباتی در افغانستان هشدار داده و از مردم خواسته است که از اشتراک در چنین همایش‌ها خودداری کنند.

مبارزات انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ششم اسد آغاز شده و قرار است تا کمتر از دو ماه دیگر ادامه یابد.

گروه طالبان در اعلامیه‌ای روز سه‌شنبه ۶ اگست (۱۵ اسد) گفته در شرایطی که "مذاکرات برای بیرون شدن نیروهای خارجی و آمادگی‌ها برای تفاهم بین‌الافغانی" جریان دارد برگزاری انتخابات "توطیه‌ای" از طرف شماری از سیاست‌مداران افغان است.

در اعلامیه آمده است: "ما بر تمام هموطنان خود صدا می‌کنیم که از اشتراک در این روند خودداری کرده و در کمپاین‌های تبلیغاتی نامزدان سهم نگیرند... برای این‌که غیرنظامیان زیان نبینند باید به آن جلسات و تجمعات (مبارزات انتخاباتی) نروند که خطر حمله و زیان دیده می شود."

در واکنش به این اعلامیه طالبان، ریاست جمهور افغانستان گفته است که اشتراک در انتخابات و تعیین اولی‌الامر از طریق رای مستقیم، حق شرعی و قانونی مردم افغانستان است.

اعلامیه ریاست جمهور حاکی است که دولت افغانستان تمام آمادگی های لازم را برای تدویر "انتخابات آزاد، شفاف و سرتاسری" اتخاذ کرده است تا شهروندان افغانستان بتوانند به گونه مستقیم در انتخاب زعیم کشور شان سهیم شوند.

طالبان همچنان گفته اند که برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در حضور نیروهای خارجی مشروعیت ندارد و از کشورهای کمک‌کنندۀ انتخابات خواسته اند که بخاطر جلوگیری از "سبوتاژ" روند صلح افغانستان، از کمک به این روند خودداری کنند.

اما ریاست جمهور افغانستان گفته است که بخش اعظم بودجه انتخابات از جانب دولت افغانستان تامین گردیده و مدیریت کامل این روند به دوش افغان‌ها است.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نیز در واکنش به این هشدار طالبان می‌گوید که این گروه به نظام مردم سالاری در افغانستان باور ندارند و با چنین تهدیدها می‌خواهند از راه جنگ قدرت را در اختیار گیرند.

میرزا محمد حق پرست، معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات گفت: "ما از نهاد‌های امنیتی به گونۀ جدی میخواهیم که امنیت مراکز مرتبط به کمیسیون‌های انتخاباتی، گردهمایی‌های مبارزات انتخاباتی و نامزدان را تامین کنند."

نهاد‌های امنیتی افغانستان تا اکنون به این هشدار طالبان واکنش نشان نداده، اما پیش از این، از برنامه‌های برای تامین امنیت گردهمایی‌های مبارزات انتخاباتی اطمینان داده بودند.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به تاریخ ششم ماه میزان امسال برگزار شود.

XS
SM
MD
LG