لینک های دسترسی

Breaking News

ششمین روز مذاکرات طالبان و امریکا: 'ملا برادر وارد دوحه می‌شود'


منابع طالبان گفته اند که انتظار می‌رود ملا عبدالغنی برادر، رئیس جدید دفتر سیاسی طالبان در قطر، برای حضور در مذاکرات با امریکا، به زودی وارد دوحه شود.

گفتگوها میان نمایندگان طالبان و امریکا در دوحه، وارد ششمین روز خود شده است؛ در حالی که در آغاز، قرار بود این نشست تنها برای دو روز برگزار شود.

دو منبع ارشد طالبان به خبرگزاری رویترز گفته اند که همزمان با تعیین ملا برادر به عنوان رئیس دفتر سیاسی قطر، گفتگوها رمق تازه‌ای یافته است.

هنوز مقامات امریکایی و طالبان به شکل رسمی در مورد نتایج مذاکرات دوامدار در دوحه، به رسانه‌ها چیزی نگفته اند.

با این حال، برخی گزارش‌ها از پیشرفت‌هایی در این مذاکرات خبر می‌دهد.

پیشتر، وال استریت ژورنال گزارش کرده بود که طالبان شرط امریکا را برای این‌که به گروه‌هایی چون القاعده و داعش اجازه ندهند که از خاک افغانستان علیه کشور دیگری استفاده کنند، پذیرفته اند.

مسلۀ خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، از خواست‌های اصلی گروه طالبان در مذاکرات بوده که هنوز به شکل رسمی معلوم نیست که چه پیشرفت‌هایی در این عرصه صورت گرفته است.

یک فرمانده پیشین گروه طالبان به صدای امریکا گفته است که اگر طالبان در این زمینه از جانب امریکا اطمینان حاصل کنند، زمینه‌ها برای گفتگوی این گروه با دولت افغانستان فراهم خواهد شد.

سید اکبر آغا به صدای امریکا گفت "بدون شک طالبان با حکومت افغانستان گفتگو کرده و وارد مذاکره خواهند شد، البته پس از آن که مطمین شوند، نظامیان خارجی کشور را ترک می‌کنند."

دولت افغانستان تاکید دارد که بدون سهم‌گیری فعال افغان‌ها و کشورهای منطقه در مذاکرات صلح، پایان جنگ در افغانستان امکان‌پذیر نخواهد بود.

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در تازه‌ترین اظهارات خود در مجمع اقتصادی جهان در داووس سویس نیز گفت که جنگ افغانستان ابعاد مختلفی دارد که تنها توجه به یکی از آن ابعاد، کاری را از پیش نخواهد برد.

XS
SM
MD
LG