لینک های دسترسی

Breaking News

اتحادیۀ اروپا: از سرگیری خشونت طالبان خلاف توافق دوحه است


اتحادیۀ اروپا می‌گوید که اگر گزارش‌های مبنی بر از سرگیری خشونت توسط طالبان تایید شود، این کار خلاف توافقنامه امریکا با طالبان خواهد بود.

رونالد کوبیا، نمایندۀ ویژه اتحادیۀ اروپا برای افغانستان روز سه شنبه سوم مارچ (۱۳ حوت) در صفحه تویترش نوشته است که حالا "زمان خودنمایی نیست؛ اما مرحله ایجاد اعتماد و رویه سازنده برای حرکت به جلو است."

به تازگی گروه طالبان گفته اند که حملات شان را در برابر نظامیان افغان از سرگرفته؛ اما گفته اند که از حمله بر نیرهای خارجی در افغانستان خودداری خواهند کرد.

وزارت داخله افغانستان می‌گوید که در ۲۴ ساعت گذشته، طالبان ۳۳ حملۀ تروریستی را در ۱۶ ولایت انجام داده اند که در اثر آن تلفاتی برای غیرنظامیان وارد شده است.
نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت داخله افغانستان روز سه شنبه سوم مارچ (۱۳ حوت) گفت که در نتیجۀ این حملات، شش غیرنظامی جان باخته و ۱۴ تن دیگر زخمی شده اند.
آقای نصرت افزود که نیروهای امنیتی بسیاری از حملات طالبان را دفع کرده که درگیری متقابل، هشت جنگجوی طالب کشته شده و ۱۵ تن دیگر آنان در ۲۴ ولایت توسط نیروهای امنیتی افغان بازداشت شده اند.

در همین حال مقام‌های محلی ولایت قندهار، زابل و تخار از تشدید حملات طالبان در برخی از ولسوالی‌های این ولایات خبر داده اند. طالبان نیز تایید کرده اند که شب گذشته در برخی از ولسوالی‌های هلمند بر شماری از پوسته‌های نیروهای امنیتی حمله کرده و این درگیری برای مدتی جریان داشته است.

از سوی هم هیات معاونت سازمان ملل متحد در کابل بار دیگر خواهان تداوم کاهش خشونت در افغانستان شده است.

یوناما در صفحۀ فیسبوک‌اش نگاشته است: "بعد از گزارش‌ها در مورد آغاز دوبارۀ عملیات نظامی طالبان، ملل متحد برای حفظ و بهبود فضا جهت آغاز گفتگوهای بین الافغانی که باید به یک آتش بس دایمی و توافق سیاسی پایدار منتج گردد، خواهان تداوم کاهش خشونت ها است".

این در حالی است که مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحدۀ امریکا گفته است که انتظار دارد تا طالبان به کاهش خشونت‌ در افغانستان پابند بمانند.

XS
SM
MD
LG