لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی کمیسیون حقوق بشر افغانستان از احتمال رهایی زندانیان طالب


کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از احتمال تبادله زندانیان میان دولت و طالبان ابراز نگرانی کرده و گفته است که شهروندان افغانستان حق آگاهی از جزییات توافق صلح و چگونگی رهایی زندانیان را دارند.

این کمیسیون روز سه شنبه سوم مارچ (۱۳ حوت) در "نامۀ به ایالات متحده، حکومت افغانستان و طالبان" اعلام کرد که در صورت آزاد شدن آن عده از جنگجویان طالبان که غیرنظامیان را هدف قرار داده اند "قربانیان چگونه به عدالت خواهند رسید؟".

در این نامه کمیسیون مستقل حقوق بشر آمده است: "روند شناسایی زندانیان برای اطمینان یافتن از هویت آنان چگونه است؟ چه کسی مسوول این روند خواهد بود".

کمیسیون حقوق بشر، پرسش‌های را در مورد چگونگی نظارت از زندانیان مربوط به طالبان که ممکن رها شوند، مطرح کرده و گفته است چه ضمانتی برای عملکرد این افراد وجود دارد و این که خلاف توافق صلح ایالات متحده – طالبان عمل نخواهند کرد؟.

این کمیسیون ابراز نگرانی کرده که در مورد هویت زندانیان طالب نزد حکومت و آن شمار از افرادی که نزد طالبان زندانی اند شامل نظامیان و غیرنظامیان، معلومات کافی وجود ندارد.

به گفته کمیسیون حقوق بشر، فهرست زندانیان طالب و آنانی که نزد طالبان زندانی اند، به این کمیسیون سپرده نشده است.

بربنیاد توافقی که میان ایالات متحده و طالبان امضا شده تا زمان آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی باید پنج هزار زندانی طالب از بند حکومت رها شوند.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان به تازگی گفته است که رهایی زندانیان از صلاحیت‌های ایالات متحده نه؛ بلکه از صلاحیت حکومت افغانستان است و هیچ ضمانتی برای رهایی پنج هزار زندانی طالب وجود ندارد.

طالبان گفته اند تا زمانی که این زندانیان رها نشود حاضر به آغاز مذاکرات بین‌الافغانی نیستند.

XS
SM
MD
LG