لینک های دسترسی

Breaking News

تیم ماین‌پاکی زنان افغان نامزد جایزۀ کنترول اسلحه شد


مقام‌های محلی بامیان می‌گویند که برای نخستین‌بار نهاد جهانی کنترول اسلحه، تیم ماین‌پاکی زنان افغان در این ولایت را، برای دریافت جایزۀ بین‌المللی ۲۰۱۹ نامزد کرده است.

به گفتۀ مقام‌ها ۱۰ فرد و تیم از کشورهای مختلف دنیا به شمول افغانستان نامزد این جایزه هستند.

لطیفه محسنی، معاون امور اجتماعی ولایت بامیان می‌گوید: "اولین گروپ ماین پاک در سطح کشور است که حدود دو سال است در بامیان فعالیت دارند که از جانب اتحادیه بین‌المللی کنترول سلاح نامزد شده و یک رنج زمانی دارد تا نامزدان بیشترین آرا را کسب کند".

به گفتۀ خانم محسنی، روند رای‌گیری برای این جایزه از ۱۲ دسمبر۲۰۱۹ آغاز شده و تا ۸ جنوری ۲۰۲۰ رای گیری ادامه خواهد داشت.

او ابراز امیدواری کرد که افغانستان برنده این جایزه شود.

تیم ماین‌پاکی زنان افغان در ولایت بامیان، پس از سپری کردن یک دورۀ آموزشی از سال ۲۰۱۸ بدین‌سو در این ولایت مصروف خنثی‌کردن ماین‌های دورۀ جنگ‌های سابق در افغانستان است.

زهرا رضایی، آموزگار آگاهی عامۀ از ماین و مواد انفجاری می‌گوید: "تعداد ۲۰ زن ماین‌روب در این بخش کار می‌کنند، بعضی از دختران مصروف کار در ساحه اند، معلم آگاهی از خطرات ماین و داکتر نیز در این تیم داریم".

برخی از زنان ماین‌پاک با خرسندی می‌گویند که آنان توانسته اند در کنار مردان ماین‌روب، چندین ساحه را از ماین پاک کنند و امیدوارند که فعالیت‌های آنان سبب دریافت این جایزه شود.

یکی از ماین‌پاکان زن در بامیان
یکی از ماین‌پاکان زن در بامیان

شریفه کریمی، عضو تیم ماین‌روبی زنان در بامیان می‌گوید: "دو سال است که با موسسۀ ماین پاکی DDG کار می‌کنم. در این مدت یک ساحۀ که مواد منفجرناشده داشت و سه ساحۀ که در جنگ‌های سابق ماین کشت شده بود را پاک کردیم".

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث افغانستان می‌گوید که در کنار تیم ماین‌پاکان زنان، ۹ نامزد دیگر که در زمینۀ کنترول موثر تسلیحات، منع گسترش سلاح‌های هسته‌یی، دریافت راه حل برای خلع سلاح و افزایش آگاهی از سلاح‌های کشتار جمعی در جهان فعالیت دارند، نامزد این جایزه اند.

مقام‌های محلی بامیان فعالیت این ماین‌پاکان را موثر می‌خوانند و می‌گویند که به زودی بامیان نخستین ولایت عاری از ماین در سطح افغانستان معرفی خواهد شد.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG