لینک های دسترسی

Breaking News

قربانیان ماین‌ در جهان 'دو برابر شده است'


برنامه ماین‌روبی در افغانستان
برنامه ماین‌روبی در افغانستان

یک نهاد بین‌المللی ناظر بر ماین‌گفته است که در نتیجۀ ادامۀ جنگ در کشورهایی چون افغانستان، سوریه و مالی، قربانیان ناشی از انفجار ماین از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ دو برابر افزایش یافته است.

نمایندگان کشورهای آسیب‌پذیر، نهادهای غیردولتی و تمویل‌کنندگان، در یک کنفرانس یک هفته‌ای در اسلو، پایتخت ناروی جمع شده اند تا در مورد چگونگی پاکسازی جهان از ماین‌ بحث کنند.

براساس تعهد بین‌المللی، تا سال ۲۰۲۵ باید تمامی کشورهای جهان از وجود ماین‌های زمینی پاکسازی شود.

اما گزارش نظارت بر ماین‌ها که از سوی "کمپاین بین‌المللی منع ماین" منتشر شده، نشان می‌دهد که تنها در سال ۲۰۱۸، حدود ۶۸۹۷ نفر در جهان در اثر انفجار ماین‌ کشته و یا زخمی شده اند.

براساس این گزارش، حدود ۷۱ درصد این قربانیان غیرنظامیان بوده و از این جمله، بیش از نیم آن کودکان بوده اند.

این اریکسن سویراید، وزیر خارجه ناروی گفته است که برای کاهش قربانیان ناشی از انفجار ماین‌ها، نیاز است با گروه‌های غیردولتی که مسوول جاسازی اکثر این ماین‌ها اند، ارتباط برقرار شود؛ چیزی که به گفتۀ او "بسیار دشوار" است.

ناروی یکی از بزرگترین تمویل‌کنندگان برنامۀ ماین‌روبی در جهان است. علاوه بر آن، ۲۰ کشور حدود ۴۰ میلیون دالر برای برنامه‌های ماین‌روبی در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ تعهد کرده اند. انتظار نمی‌رود در کنفرانس هفتۀ جاری در اسلو، تعهدات مالی بیشتری در این راستا صورت گیرد.

افغانستان یکی از کشورهای دارای بیشترین ماین‌ است. بخشی از این ماین‌ها، از جنگ‌های گذشته باقی مانده و بخشی دیگر نیز در نتیجۀ جنگ جاری در مناطق مختلف افغانستان جاسازی شده است.

انفجار این ماین‌ها در افغانستان، به شکل روزمره از میان مردم این کشور قربانی می‌گیرد.

براساس آمار رسمی، عراق آلوده‌ترین کشور به ماین‌ پنداشته می‌شود. آمارها نشان می‌دهد که در حال حاضر، ماین‌های زمینی در حداقل ۱۸۱۸ کیلومتر مربع زمین عراق – ساحه‌ای بزرگ‌تر از شهر لندن – فرش شده است.

XS
SM
MD
LG