لینک های دسترسی

Breaking News

برنامۀ ماین‌پاکی در افغانستان با کمبود بودجه مواجه است


وزارت دولت افغانستان در امور مبارزه با حوادث می‌گوید که برنامۀ ماین‌پاکی در این کشور با وجود دستاوردهایی که داشته، حالا با کمبود بودجه مواجه است.

نجیب‌آقا فهیم، وزیر دولت در امور مبارزه با حوادث، در یک گفتگوی اختصاصی با صدای امریکا گفت که از سال ۲۰۱۴ به این طرف کمک‌ها به برنامۀ ماین‌پاکی این کشور محدود شده است.

او افزود: "ما با همکاران مشوره‌هایی داشته ایم که چگونه این کمبود را به شکلی جبران کنیم، تعهد آنها این بوده که ما می‌توانیم با استفاده از تجاربی که از گذشته به دست آورده ایم و نوآوری‌هایی که در تطبیق پروژه‌های ماین‌پاکی مورد نیاز است، بخشی از این کمبودی‌ها را جبران کنیم؛ اما هنوز هم یک خلای قابل ملاحظه وجود دارد که می‌تواند اسباب نگرانی باشد."

بر بنیاد ارقام وزارت دولت افغانستان در امور مبارزه با حوادث، سالانه برای تطبیق برنامۀ ماین‌روبی در این کشور به ۹۳.۲ میلیون دالر نیاز است که اکنون این وزارت ۴۳ میلیون دالر در اختیار دارد و ۵۲.۳ میلیون دالر هنوز کمبود است.

آقای فهیم افزود که ماهانه به صورت پیوسته ۱۱۸ نفر در افغانستان به دلیل انفجار ناشی از ماین و مواد منفجر ناشده کشته می‌شوند و یا هم اعضای بدن شان را از دست می‌دهند.

معلومات این وزارت نشان می‌دهد که در سال‌های قبل تمام بودجه برنامۀ ماین‌پاکی توسط جامعۀ جهانی تامین می‌شد؛ اما در سال روان مالی ۹۸ برای نخستین‌بار کابینۀ افغانستان حدود ۲۰ میلیون افغانی به این برنامه اختصاص داد.

آقای فهیم گفت که از سال ۱۹۸۹ تا اکنون ۱۸ میلیون مهمات منفجرۀ به جا مانده از جنگ و ۷۳۳ هزار ماین از سراسر افغانستان پاک‌سازی شده است که مساحت بیش از دو هزار و ۸۳۸ کیلومتر مربع را در بر می‌گیرد.

اما بر بنیاد آمار این وزارت، هنوز مساحت یک‌ هزار و ۴۵۰ کیلومتر مربع در سراسر افغانستان آلوده با ماین و مواد منفجره ناشده است.

این وزارت همچنان نگرانی دارد که در برخی مناطق، ساحات پاک‌شده از ماین دوباره توسط مخالفان مسلح دولت ماین‌گذاری می‌شود که سبب قربانی‌شدن غیرنظامیان به ویژه کودکان می‌گردد.

XS
SM
MD
LG