لینک های دسترسی

Breaking News

احتمال تغییر تقسیم‌اوقات خروج قوای امریکایی از افغانستان


وزارت دفاع ایالات متحده می‌گوید که با توجه به حملات طالبان بر مراکز نظامیان افغان، روند خروج قوای امریکایی از افغانستان ممکن کندتر شود.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفته است که لوید آستن، وزیر دفاع و جنرال فرانک مک‌کینزی، فرمانده قوماندانی مرکزی ایالات متحده با توجه به حملات اخیر طالبان، هر روز وضعیت امنیتی افغانستان و روند خروج قوای امریکایی را ارزیابی می‌کنند.

آقای کربی به نقل از وزیر دفاع ایالات متحده گفت که خروج قوای امریکایی از افغانستان وابسته به تامین صلح در آن کشور است، اما در عین حال به شرایط نیز ارتباط دارد.

جان کربی دوشنبه ۲۱ جون (۳۱ جوزا) در یک نشست خبری گفت که تصمیم خروج قوای امریکایی از افغانستان بر اساس تقسیم‌اوقات قبلی برجاست، اما گفت: "هرچند برای خروج یک تقسیم‌اوقات ترتیب شده، ولی ما می‌بینیم که ممکن این تقویم با توجه به شرایط تغییر یابد."

خروج نظامیان امریکایی و ناتو از افغانستان در اول ماه می آغاز شد و قرار است که تا ۱۱ ماه سپتمبر سال روان میلادی پایان یابد.

تا اکنون آمار دقیق سربازان امریکایی که افغانستان را ترک کرده اند در دست نیست، اما نهادهای امنیتی افغانستان خبر داده اند که پایگاه‌های قوای خارجی در ولایت‌های قندهار، هلمند، بلخ و کابل را تسلیم شده اند.

هم‌زمان با خروج قوای خارجی از افغانستان، که طالبان حملات شان در ولایت‌های قندهار، هلمند، ارزگان، زابل، میدان وردک، غزنی، فاریاب، بلخ، بغلان، سمنگان، تخار، کندز، لوگر، جوزجان، پکتیا و برخی ولایات دیگر تشدید ساخته و ادعای تصرف برخی ولسوالی‌ها کرده اند.

مقام‌های حکومت افغانستان نیز "عقب‌نشینی تکتیکی" از برخی ولسوالی‌ها را تایید کرده و از تصرف دوباره بعضی ولسوالی‌ها نیز خبر داده اند.

XS
SM
MD
LG