لینک های دسترسی

Breaking News

تهدیدها، بر عرضۀ خدمات صحی در افغانستان 'تاثیرات منفی گذاشته است'


سازمان ملل متحد از تداوم تهدیدها در برابر خدمات صحی در برخی از مناطق افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که این تهدیدها روی دسترسی مردم به خدمات صحی تاثیرات منفی گذاشته است.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) در گزارش هفته‌وار خود گفته که هنوز هم ۱۹ کلینیک در سمنگان مسدود است.

با بسته شدن این مراکز صحی ۱۸۰ هزار نفر در ولایت سمنگان از دسترسی به خدمات صحی محروم شده اند.

اما اوچا گفته است که مذاکره برای بازگشایی این کلینیک‌ها جریان دارد.

همچنان در این گزارش، کشته‌ شدن دو کارمند صحی در ولایت غور تایید شده است. بر اساس یافته‌های اوچا، در دو هفتۀ گذشته دو بار کارمندان صحی در ولایت غور هدف حمله قرار گرفته اند.

وزارت صحت عامه افغانستان نیز برخی تهدیدها در برابر بخش صحی را تایید کرده است.

احمد توحید شکوهمند، معاون سخنگوی این وزارت به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که در شش ماه سال روان میلادی، حدود ۱۵۰ مرکز صحی در سراسر افغانستان به دلیل "ناامنی‌ها و مسایل سیاسی" به صورت مقطعی بسته شده؛ اما با پادرمیانی بزرگان و متنفذین قومی دوباره باز شده است.

آقای شکوهمند گفت: "گاه گاهی اتفاق افتاده که در منطقه جنگ صورت می‌گیرد، از اثر جنگ هیچ کس حاضر نمی‌شود که کسی به مرکز مراجعه بکند، هم داکتر هم مردم، این گونه واقعات بوده است."

معاون سخنگوی وزارت صحت تاکید کرد که این بخش صحی یک عرصۀ غیرسیاسی است و طرف‌های درگیر نباید به کارمندان صحی آسیب برسانند.

این در حالی است که از نظر ملل متحد، ده ماه گذشته سال روان میلادی، خونین‌ترین ماه‌ها برای امدادرسانان در افغانستان بوده است. در این مدت، بیش از ۲۰ امدادرسان کشته، ۳۱ نفر زخمی و ۳۳ امدادرسان دیگر ربوده شده اند.

XS
SM
MD
LG