لینک های دسترسی

Breaking News

حدود ۳۷ در صد کودکان افغان سوء تغذی و قدکوتاه استند - ملل متحد


ادارۀ غذا و زراعت ملل متحد (FAO) می‌گوید که عدم مصوونیت غذایی تمام شهروندان به ویژه کودکان افغان را دچار مشکل قدکوتاهی و سو تغذیه کرده است.

فبریزیو سیساریتی، از مسوولان این اداره که در مراسم روز جهانی غذا در کابل صحبت می‌کرد، گفت که ۴۴.۶ در صد افغان‌ها به غذای کافی دسترسی ندارند.

به گفتۀ وی، ۳۶.۶ درصد کودکان در افغانستان نیز سو تغذی و قد کوتاه استند.

داکتر فدامحمد پیکان، معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامۀ افغانستان نیز گفت که عدم مصوونیت غذایی، بیشتر کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اما به گفتۀ وی سو تغذی کودکان تنها ناشی از کمبود غذا نیست؛ بلکه برخی خانواده‌ها در استفاده غذا بی‌توجهی کرده و غذای ناسالم را به کودکان شان می‌خورانند که منجر به سو تغذی کودکان می‌شود.

پاروتی راماسوامی، معاون سازمان غذایی جهان (WFP) گفته است که از مصوونیت غذایی در افغانستان برداشت درست وجود ندارد؛ در حالی که دسترسی کافی به مواد غذایی به معنی مصوونیت غذایی نیست.

حشمت‌الله غفوری معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت، افغانستان می‌گوید که که وزارت زراعت برای مصوونیت غذایی گام‌های برداشته است: "افزایش تولیدات محصولات زراعتی مانند غله و محصولات باغداری حدوداً ۲۰ الی ۳۰ در صد افزایش یافته است. تنها در قسمت غله‌جات ما ۴۲ درصد افزایش نسبت به سال گذاشته داریم".

بر بنیاد آمار ملل متحد سالانه نزدیک به ۸۲۰ میلیون نفر در سطح جهان با کمبود مواد غذایی مواجه استند، در حالی که در همین مدت نزدیک به ۱.۳ میلیارد تن مواد غذایی در جهان ضایع می‌شود که نزدیک به دو میلیارد نفوس جهان را کفایت می‌کند.

XS
SM
MD
LG