لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: معافیت از مجازات عاملان خشونت با زنان افغان پایان یابد


هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) هم‌زمان با گرامی‌داشت از روز جهانی محو خشونت علیه زنان، خواستار ختم معافیت از مجازات عاملان خشونت در برابر زنان افغان شده است.

یوناما از حکومت و مردم افغانستان نیز خواسته است که تا برای پایان‌دادن به خشونت‌های جنسیتی در این کشور تلاش کنند.

یوناما روز دوشنبه ۲۵ نومبر (۴ قوس) با نشر اعلامیه‌ای به نقل تادامیچی یاماموتو، نمایندۀ سرمنشی ملل متحد در افغانستان گفته است: "ما صدای قوی زنان افغان را که چنین خشونت‌ها را تجربه نموده اند، می‌شنویم با وجود خطرات و چالش‌های که در قسمت مصوونیت شان وجود دارد، به شمول جامعۀ که در آن زندگی می‌کنند، آنها جهت دادخواهی برای پایان‌دادن به خشونت جنسی و مبتنی بر جنسیت ایستاده اند. ما باید در کنار آنها بایستیم."

آقای یاماموتو همچنان گفته است: "معافیت از مجازات و عادی‌شدن فراگیر خشونت جنسی و مبتنی بر جنسیت باید پایان یابد."

التا میلر، نماینده دفتر سازمان ملل متحد برای زنان در افغانستان از "نقض گستردۀ حقوق بشری و خشونت دوامدار" به شمول تاثیرات جنگ و نابرابری جنسیتی علیه زنان افغان ابراز نگرانی کرده و گفته است که با وجود تلاش‌های حکومت افغانستان هنوز هم کارهای زیاد در این بخش باقی مانده است.

خانم میلر افزوده است : "ما از دولت می‌خواهیم تا تلاش‌های خود را در خصوص تطبیق کامل قانون و پایان‌دادن معافیت جزایی به مرتکبین خشونت علیه زنان و دختران هرچه بیشتر افزایش دهد ."

نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان همچنان از آغاز کمپاین ۱۶ روزه با شعار "جهان را نارنجی بسازید؛ برابری نسل در مقابل تجاوز جنسی مبارزه می‌کند" خبر داده و گفته است که در این کمپاین، بر بلندکردن صدای بازماندگان خشونت و تقویت دادخواهی برای پایان‌دادن به خشونت و تجاوز جنسی تمرکز خواهد شد.

این در حالی است که کمیسیون حقوق بشر افغانستان هفته گذشته اعلام کرد که در هفت ماه سال روان خورشیدی، ۲۷۶۲ قضیه خشونت در برابر زنان را ثبت کرده که نسبت به زمان مشابه سال گذشته، ۸.۲ در صد افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG