لینک های دسترسی

Breaking News

سارنوالی: قضایای خشونت در برابر زنان افغان دو برابر شده است


لوی سارنوالی افغانستان با نشر یک گزارش تازه اعلام کرده که موارد خشونت در برابر زنان در افغانستان، در مقایسه با سال گذشته دو برابر شده است.

بر بنیاد این گزارش، در سه ماه نخست امسال، یک‌هزار و ۱۰۶ مورد خشونت علیه زنان در سراسر افغانستان به ثبت رسیده است در حالی که در سه ماه نخست سال ۱۳۹۷خورشیدی، این آمار ۵۶۱ مورد بود.

لوی سارنوالی افغانستان می‌گوید که این اداره در یک سال گذشته به دوهزار و ۷۰۱ قضیه خشونت علیه زنان در سراسر افغانستان رسیدگی کرده است.

در این گزارش آمده است: "قضایای ثبت شده شامل تجاوز جنسی، مجبور نمودن به فحشا، آتش زدن یا استعمال مواد کیمیاوی، زهری و یا سایر مواد مضر، جراحت و معلولیت منجر به مرگ، جراحت و معلولیت، لت و کوب، خرید و فروش زن به منظور و یا بهانه ازدواج، بد دادن، نکاح اجباری، ممانعت از حق ازدواج، ازدواج قبل از سن قانونی، دشنام، تحقیر و تخویف، آزار و اذیت، انزوای اجباری، منع تصرف در ارث و منع تصرف در اموال می باشد".

از میان قضایای ثبت شده، "لت و کوب" با ۵۱۹ مورد، بیشترین نوع خشونت علیه زنان افغان را در سه ماه نخست امسال تشکیل داده است.

در این گزارش همچنان آمده است که افزایش آمار خشونت علیه زنان به معنای افزایش خشونت در برابر آنان نیست؛ بلکه ناشی از افزایش زمینه‌های گزارشدهی از این موارد به نهادهای رسمی است.

لوی سارنوالی افغانستان گفته که کارمندان زن در این اداره، از ۳ درصد به ۲۰ درصد افزایش یافته و این مسله در میزان رسیدگی به شکایات خشونت علیه زنان تاثیر گذاشته است.

به گفته لوی سارنوالی اخیرا شصت سارنوال به ولسوالی‌های اعزام شده اند که در ده سال گذشته هیچ سارنوالی در آن فعال نبوده است.

XS
SM
MD
LG