لینک های دسترسی

Breaking News

یونیسف: در سال پیشرو ۸۷۵هزار کودک مبتلا به سوتغذیه در افغانستان را درمان می‌کنیم


صندوق وجهی سازمان ملل متحد در افغانستان (یونیسف) از تلاش برای درمان کودکان مبتلا به سوتغذیه در افغانستان خبر داده و گفته است که در سال پیشرو میلادی، حدود ۸۷۵هزار کودک افغان از این بیماری رنج خواهند برد.

یونیسف ناوقت روز سه‌شنبه ششم دسمبر (۱۵ قوس) در پیامی در تویتر خواستار حمایت‌ فوری برای درمان این کودکان در افغانستان شده و گفته است که آنان به پشتیبانی مالی بیشتر در این مورد نیاز دارند.

اخیراً کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ نیز از افزایش کودکان مبتلا به سینه‌بغل و سوتغذیه در سال روان میلادی در افغانستان ابراز نگرانی کرد و خواستار توجه بیشتر جامعه جهانی به بحران بشری افغانستان شد.

این کمیته به تاریخ ۲۳ نومبر (دوم قوس) با نشر اعلامیه‌ای گفت که در ۳۳ شفاخانۀ تحت حمایت کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ در سراسر افغانستان، موارد سینه‌بغل کودکان در سال روان میلادی نسبت به سال گذشته ۹۰درصد بیشتر شده و آمار مبتلایان از ۳۳هزار به بیش از ۶۳هزار افزایش یافته است.

در این حال، برخی از داکتران می‌گویند که در ماه‌های اخیر، شمار کودکان مبتلا به بیماری سوتغذیه و کودکانی که از لاغری شدید رنج می‌برند، در افغانستان افزایش یافته است.

عبدالحسیب نصرت، داکتر موظف در یکی از شفاخانه‌های دولتی در پروان به صدای امریکا گفت: "متاسفانه تعداد بیماران سوتغذیه بیشتر شده و شمار مراجعین با گذشت زمان بیشتر شده می‌رود. دلیل آن فقر غذایی است و فقر اقتصادی باعث شده که مردم نتوانند غذای مورد نیاز بدن شان را فراهم و تکمیل بکنند."

صندوق وجهی سازمان ملل متحد در حالی از افزایش موارد بیماری سوتغذیه در افغانستان ابراز نگرانی کرده است که در تازه‌ترین مورد، این ادارۀ ملل متحد خواستار ادامۀ کمک‌ها برای رسیدگی به نیازمندان و به ویژه کودکان در سراسر جهان شده است.

این ادارۀ ملل متحد دو روز پیش گفته بود که برای کمک به ۱۷۳ میلیون نفر، به شمول ۱۱۰ میلیون کودک در جهان به ۱۰.۳ میلیارد دالر پول نیاز دارد.

یونیسف در این فراخوان، افغانستان را در صدر کشورهای نیازمند به کمک‌های بشری قرار داده و گفته است که برای رسیدگی به کودکان در این کشور، به ۱.۶۵ میلیارد دالر نیاز است.

پیش از این سازمان جهانی صحت گفته بود که نزدیک به ۱۹ میلیون نفر، سطوح بالایی از عدم مصوونیت غذایی را در افغانستان تجربه می‌کنند و بیش از ۳۴هزار کودک مبتلا به سوتغذیه شدید در سال روان میلادی در شفاخانه‌ها بستری شده‌ اند.

صندوق وجهی ملل متحد برای حمایت از کودکان در افغانستان گفته است که با این مقدار پول، به ۱۹ میلیون نفر به شمول ده میلیون کودک افغان که به کمک‌های بشری نیاز دارند، رسیدگی خواهد شد.

XS
SM
MD
LG