لینک های دسترسی

Breaking News

ویلسن به طالبان: تلاش برای تضعیف دستاوردها را متوقف کنید


شارژدافیر سفارت ایالات متحده در کابل می‌گوید که اکنون قرن ۲۱ است و در این دوره جایی برای محدودکردن دسترسی دختران به مکتب یا حقوق زنان در جامعه، محل کار یا حکومت وجود ندارد.

راس ویلسن امروز پنجشنبه ۲۲ جولای (۳۱ سرطان) در سلسله تویت‌هایی، طالبان را به ۲۰۲۱ خوش آمد گفته و افزوده است که زنان نباید مجبور شوند که در اماکن عامه با محرم بروند.

آقای ویلسن خطاب به طالبان تاکید کرده است: "نباید به زنان دستور داده شود که در جوامع شان چه بپوشند، کار خود را از دست دهند... تلاش خود را برای تضعیف دستاوردهای ۲۰ سال گذشته متوقف کنید. به قرن بیست‌ویکم بپیوندید."

به باور شارژدافیر سفارت ایالات متحده در کابل، سهم زنان هر کشور یکی از اجزای مهم استعداد انسانی، موفقیت اقتصادی و قدرت کارآفرینی است.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان نیز از وضع محدودیت برای زنان در مناطق تحت تسلط طالبان نگرانی کرده است.

این کمیسیون هشت روز پیش گفت که طالبان در مناطق تازه تصرف‌شده بر گشت‌وگذار زنان بدون محرم شرعی و حجاب ممنوعیت وضع کرده است.

بر اساس یافته‌های این کمیسیون، بسته‌شدن مکاتب دخترانه و مکاتب مختلط، وضع ممنوعیت بر تماشای تلویزیون، هشدار به داکتران، دکانداران، راننده‌های موتر و ریکشا مبنی بر همکاری نکردن با زنان بدون محرم شرعی، از محدودیت‌های طالبان در آن مناطق است که بیانگر نقض حقوق بشری زنان می‌باشد.

طالبان هنوز در این مورد تبصره نکرده اند، ولی رهبر این گروه در بیانیۀ عیدی‌اش گفته بود که طالبان به حقوق شهروندان متعهد است و در چوکات "شریعت" محیط مناسب تعلیمی را برای زنان فراهم می‌کند.

XS
SM
MD
LG