لینک های دسترسی

Breaking News

ده‌ها نفر در هند با ویروس زیکا آلوده شد


مقام‌های صحی در هند گفته اند که از ماه گذشته به اینسو ۸۰ واقعۀ مثبت زیکارا در راجستان آن کشور ثبت کرده اند که در ۲۲ مورد زنان باردار به آن مبتلا شده اند.

بر اساس مدارک سازمان جهانی صحت، ویروس زیکا که توسط پشۀ ادیس افریقایی به انسان منتقل شده و سبب بروز سوء شکل ولادی جنین در داخل بطن مادر می‌شود، حدود ۷۰ سال پیش در یوگندا کشف شد.

مادرانی که در زمان بارداری با ویروس زیکا مبتلا می شوند، نوزادان شان شاید مبتلا به نقیصۀ ولادی مایکروسفالی شوند، یعنی با سر کوچک به دنیا بیایند. ویروس زیکا توسط پشۀ ادیس افریقایی به انسان منتقل می‌شود.

در سال ۲۰۱۵ بیش از ۱.۵ میلیون نفر در ۷۰ کشور جهان، عمدتاً کشورهای امریکای لاتین به ویژه ارجنتاین و برازیل، با ویروس زیکا آلوده شد. این وضعیت، سبب ایجاد نگرانی در مورد سلامت کسانی شد که برای شرکت و تماشای بازی های المپیک ۲۰۱۶ به برازیل می رفتند.

شیوع زیکا در هند نیز می‌تواند برای گردشگران و مسافران خارجی، خالی از خطر نباشد، مانند افغان‌هایی که برای مقاصد درمانی یا هم گردشگری به آن کشور سفر می‌کنند.

زیکا برای بار نخست در هند، در سال ۲۰۱۷ در ایالت گجرات و تامیل نادو ثبت شد.

کم از کم ۳۳۰ تیم صحی در جیپور، مرکز ایالت راجستان، برای جلوگیری از گسترش این ویروس به دواپاشی خانه ها آغاز کرده اند تا ۴۴۰ نفر را زیر پوشش قرار دهند.

افزون بر سوء شکل ولادی جنین در صورت ابتلای زنان باردار به ویروس عامل زیکا، شخص مبتلا به این ویروس درد شدید مفاصل و عضلات، سردردی، خارش جلد، التهاب و سرخی غشای مخاطی چشم، دلبدی و استفراغ می داشته باشد.

تا کنون واکسین برای وقایۀ این ویروس انکشاف داده نشده است و سازمان جهانی صحت گفته است که شاید تا سال ۲۰۲۰ واکسین زیکا به بازار عرضه شود.

XS
SM
MD
LG