لینک های دسترسی

Breaking News

 ماهوارهٔ کهنهٔ ناسا از آسمان به زمین سقوط می‌کند 


ادارهٔ ملی فضایی ایالات متحده (ناسا) می‌گوید که یک ماهوارهٔ کهنهٔ این اداره به نام Earth Radiation Budget به زودی از آسمان به زمین سقوط خواهد کرد.

این ماهواره ۲۴۵۰ کیلوگرام وزن دارد، اما ناسا می‌گوید که امکان سقوط لاشهٔ این ماهواره بر انسان‌ها بسیار اندک است، زیرا اکثر بخش‌های آن در زمان ورود دوباره به اتموسفیر زمین خواهد سوخت.

با آنهم، این اداره گفته است که توقع می‌رود برخی از قسمت‌های آن نسوزد و بر زمین اصابت کند.

ناسا در یک تخمین عجیب و غریب امکان زخمی شدن انسان‌ها در اثر سقوط بقایای این ماهواره را یک در هر ۹۴۰۰ خوانده است.

وزارت دفاع امریکا گفت که این ماهوارهٔ ساینسی قرار است امشب هشتم جنوری (۱۸ جدی) به وقت واشنگتن وارد جو زمین شود.

اما شرکت هوافضای مستقر در کالیفورنیا می‌گوید که احتمال دارد سقوط این ماهواره به زمین فردا صبح اتفاق بیافتد. این ماهواره از فراز افریقا، آسیا، شرق میانه و شمال و جنوب امریکا خواهد گذشت.

ماهوارهٔ Earth Radiation Budget در سال ۱۹۸۴ توسط سفینهٔ فضایی چلنجر به فضا انتقال یافت. توقع می‌رفت این ماهواره برای دوسال فعال باقی بماند، اما تا سال ۲۰۰۵ به فعالیت‌ ادامه داد و معلومات مهم را به زمین فرستاد.

این ماهواره مطالعه می‌کرد که چگونه زمین انرژی آفتاب را جذب کرده و انتشار می‌دهد.

این ماهواره توسط سالی راید، نخستین زن فضانورد امریکایی، به فضا رها شد و در این ماموریت برای نخستین بار کاترین سولویان، زن فضانورد دیگر امریکایی، در فضا قدم زد.

بر اساس معلومات ناسا، در ماموریت فرستادن ماهوارهٔ Earth Radiation Budget به فضا، برای نخستین بار دو زن فضانورد در کنار همدیگر به فضا سفر کردند.

XS
SM
MD
LG