لینک های دسترسی

Breaking News

وقایع جدید پاکستان در روزنامه ها جهان به صورت گسترده یی به چاپ رسیده است


روزنامه بریتانیایی ساندی تلگراف مطلبی مفصل به قلم احمد رشید سر مبصر این روزنامه را در مورد اعلام وضعیت اضطراری در پاکستان به چاپ رسانیده است.

ساندی تلگراف نوشته است بیانیه رییس جمهور پرویز مشرف در مورد وضعیت اضطراری از پیشتر وقتها توقع می رفت اما زمانی که نهایتا وضع گردید، این سخت گیری به صورت بسیار شدیدتری از آنچه که بسیاری از پاکستانی ها تصورش را می کردند، به وقوع پیوست.

به نوشته روزنامه قاضی ها ، خبرنگاران ، فعالین سیاسی و تقریبا هر کسی که در محضر عام از رژیم ظرف چند ماه گذشته انتقاد کرده بودند در معرض تهدید گرفتار شدن می باشند.

چینل های تلویزیونی نشرات ندارند و لین های تلفون قطع شده اند.

ساندی تلگراف ادامه داده نوشته است علی الرغم قدرت گسترده دستگاه نظامی که جنرال پرویز مشرف در اختیار دارد مشرف شانس خود را برای نجات سیاسی دراز مدت از دست داده است.

به نوشته روزنامه قبلا در گذشته های طولانی پاکستان هرگز درتاریخ زجرکشیده خود قانون نظامی و حالت اضطراری بدنام بسیار گسترده عمومی که برای تلاش جهت حفظ حاکمیت اش با نیروهای مسلح باشد نداشته است.

احمد رشید نوشته است حمایت سیاسی مشرف ماه ها قبل بعد از آن سقوط کرد که وکیلان، صاحبان حرفهای طبقه متوسط و تمامی مخالفین خواستار برگزاری انتخابات عمومی و بازگشت حاکمیت به حکومت مدنی شدند.

به اعتقاد نویسنده ساندی تلگراف حزب حاکم مسلم لیگ که تاکنون بر هر حرکت جنرال مشرف صحه گذشته است در یک بی نظمی بسر می برد، چنانکه تعدادی از اعضای آن به حزب مخالف پیوسته اند و ادعا می کنند که او مسئولیت دارد که با انتخابات مجدد به شانس خود برسد.

ساندی تلگراف در مطلب اش نوشته است که ظرف چند هفته گذشته سفرای کشور های غربی بر جنرال مشرف اصرار ورزیدند که اقدام تندی را انجام ندهد.

اما با همه این مسایل او بیم از مزاحمت فزاینده محکمه عالی داشت که فکر میکرد بر علیه او حکم صادر خواهد کرد و او را از پنج سال دیگر ریاست جمهوری باز خواهد داشت.

روزنامه ادامه داده نوشته است که برای مشرف یک صحنه منازعه خطرناک تر در سرحدات قبایلی پشتون جاییکه طالبان پاکستانی با القاعده کار می کنند و طالبان افغان در حال آزاد کردن مناطق برای قوانین شان هستند باز شده است.

آنها بم گذارهای انتحاری مخالف اردو را فرستاده اند و مردم محل را به دهشت انداخته اند که به این طریق مردم را با خود همراه کنند و یا تهدید کرده اند که با سربریدن ها یا اخراج از خانه هایشان مواجه خواهند شد.

نویسنده ساندی تلگراف نوشته است اینکه اردو تا چه وقت با جنرا ل مشرف باقی می ماند فعلا مهمترین سوال می باشد.

روزنامه واشنگتن پست نیز وقایع پاکستان را مهم دانسته سرمقاله خود را به بحران پاکستان اختصاص داده است.

به نوشته روزنامه کاندولیزا رایس وزیر خارجه ایالات متحده امریکا از جنرال پرویز مشرف رییس جمهور پاکستان خواست تا حالت اضطراری را وضع نکند.

نویسنده واشنگتن پست مطلب خود را با این پرسش آغاز کرده است که آیا رییس جمهور مشرف باور نداشت که حکومت بش واقعا مخالف این اقدام است یا او به این درخواست اهمیت نداد.

به نوشته این روزنامه آقای مشرف در یک کودتا در سال 1999 قدرت را به دست گرفت وتعهد سپرد تا دیموکراسی واقعی را برای کشور مسلمان اش بیارورد.

روزنامه ادامه داده که تعهدی که به نظر می رسد به عنون مثال یونیفورم اش را ترک می گوید.

روزنامه ادامه داده نوشته است که اما با هر تعهدی که شکسته شده است حکومت بش با مدارا برخورد نموده و حتی نقش حمایوی نیز داشته است و همواره گفته است که جنرال مشرف علاقمند به جنگ با افراطگرایی می باشد.

حتی روز گذشته چنانچه سخنگوی خانم رایس ادعا کرد که ایالات متحده عمیقا از این امر ناراحت شده است.

هیچگونه تذکری مبنی بر تعلیق همکاری نظامی و یا عبارتی که این مفهوم را برساند، نداد.

روزنامه نوشته است نهادهایی که می توانستند در برابر افراط گرایی دفاع کنند یعنی دو حزب سیاسی بزرگ پاکستان و سیستم قضایی آن توسط آقای مشرف جهت حفظ قدرتش بسیار ضعیف شده اند.

واشنگتن پست نوشته است روزگذشته تکرار همان انگیزه او بود. او بیم از آن داشت که محکمه عالی حکمش را صادر نماید و او را از حکومت برای پنج سال دیگر به حیث رییس جمهور فاقد شرایط لازم اعلام کند.

به نوشته واشنگتن پست اعلامیه مشرف با دستگیریها ، عزل کردن ریاست قضاوت و متوقف کردن شبکه های تلویزیون برجسته گردید.

و این امر میانه روی را ضعیف تر می سازد و بحران پاکستان را تشدید می کند.

در کنار واکنش روزنامه در واقعه پاکستان کمیته دفاع از خبرنگاران که یک سازمان غیر انتفاعی می باشد و مقر آن در نیویورک است تاکید کرده است که حکومت رییس جمهور پرویز مشرف باید از محدودیت های سخت بر رسانه های خبری پاکستان صرف نظر نماید و به تلویزیون و ایستیشن های رادیویی اجازه بدهد تا پوشش بحران سیاسی آن کشور را از سر بگیرند.

جول سیمون، آمر اجرایوی این کمیته، گفته است اقدامات تند رییس جمهور پرویز مشرف برای خاموش کردن پوشش اخبار وقایع پاکستان ادعا های وی مبنی بر دفاع از فعالیت باز و آزاد رسانها را مسخره میداند.

او گفت است ما درن گرانی که خبرنگاران ترس شان را از این اقدام بیان کرده اند سهیم هستیم.

به گفته جول سیمون اعضای مهم مطبوعات با زندانی شدن خاموش خواهند شد، چنانچه بر سیاست مداران مخالف و منتقدین در یک جامعه مدنی اتفاق افتاده است.

این کمیته از مژار عباس منشی عمومی اتحادیه فدرال خبرنگاران پاکستان در اسلام آباد نقل کرده که مقامات وزیر اطلاعات و نمایندگانی از اداره صدارت عظمی قرار است به روز دوشنبه با صاحبان استیشن های تلویزیون و رادیو دیدار نماید.

کمیته دفاع از خبرنگاران ادامه داده که تا کنون محدودیت های حکومت فقط رسانهای برقی را خاموش کرده است و روزنامه ها به کارشان ادامه داده اند و بسیاری از آنها عناوین انتقادی از این حرکت رییس جمهور را به چاپ سپرده اند.

این کمیته نوشته است بعد از تعلیق در قانون اساسی پاکستان حکومت یک مقررات جدید را به روز شنبه مطرح کرد که بر اساس آن در میان دیگر مسایل، گزارش دادن پالیسی دولت به صورت انتقادی، بحث کردن در مورد قضیه محکمه عالی، به چالش کشیدن انتخابات ماه اکتوبر که پرویز مشرف را به قدرت برگرداند، پوشش رسانه یی اعتراضات ضد حکومتی به صورت مستقیم یا گزارش دادن درباره نتایج حملات ملیشا های ضد حکومت، غیر قانونی میباشد.

این کمیته نوشته است متخلفین قانون جدید به سه سال حبس ، جریمه 10 ملیون روپی معادل 165 هزار دالر و تعلیق لایسنس نشراتی آنها مواجه خواهند شد.

XS
SM
MD
LG