لینک های دسترسی

Breaking News

بحران جاری بین گُرجستان و روسیه - پیشنهاد فرانسه به شورای امنیت


بخاطر حل بحران نظامی جاری میان گُرجستان و روسیه در ولایت اوسیتیای جنوبی گرجستان، فرانسه مسوده یک قطعه نامه را به شورای امنیت ملل متحده پیشنهاد کرده است.

طوریکه مرگریت بيشیر خبرنگار صدای امریکا از دفتر ملل متحد در نیویارک گزارش میدهد، جلسء ظهر دوشنبه، پنجمین نشست شواری امنیت از زمان آغاز نزاع میباشد.

فرانسه مسوده قطعنامه را در جلسۀ پشت درهای بسته توزیع نمود. این قطعنامه خواهان توقف فوری خشونت ها، بازگشت نیرو های روسی و گرجستانی به موقعيت قبل از ششم آگست، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی و خودمختاری گرجستان شده است.

جان-پییر لکروکس معاون سفیر فرانسه در ملل متحد گفت این قطعنامه همچنان از کوشش های اتحادیه اروپایی و سازمان امنیت و همکاری اروپا برای راه اندازی مذاکرات حمایت میکند.

"همین موضوع است که با هردو گرجستان و روسیه صحبت میکنیم. از جانب گرجستان واکنش مطلوبی دریافت نموده ایم، و امیداوریم از جانب روسیه نیز جواب مطلوبی حاصل نمائیم."

ویتالی چرکین سفیر روسیه میگوید با هیات وی حین تسوید قطعنامه مشوره نشده است و او نیز فقط یک کاپی آن را مختصراً مطالعه نموده است. چرکین میگوید در حالکیه رئیس جمهور فرانسه با همتای روسی خود روز سه شنبه در مسکو ملاقات میکند، بنظر او این اقدام فرانسه نارس میباشد.

"امیدوار یک موافقتنامه هستم، برای حل مسله یک قطعنامه ایجاد شود با توافق و کار مشترک همه. اجازه دهید واضح سازم، ما نمیتوانیم مسوده قطعنامه فرانسه را قبول نمائیم."

بحرانات درین کشور قفقازی، روابط ایالات متحده با روسیه را خدشه دار ساخته است. دپلومات ها در جلسه پشت در های بسته گفتند سفیر ایالات متحده روسیه را یکبار دیگر متهم به خلع رئیس جمهور گرجستان نمود.

سفیر روسیه ایالات متحده را متهم نمود که در جنگ سیهم میباشد. ایالات متحده یکی از متحدین قوی گرجستان بوده و روز دوشنبه رئیس جمهور بش از روسیه خواست تا به گفته او خشونت "مهیج و وحشیانه" در گرجستان را ختم نماید.

هفته گذشته جنگ شدید زمانی در گرفت که در پاسخ به عملیات نیرو های گرجستانی علیه جدایی طلبان، روسیه بالای اوسیتیاي جنوبی تهاجم برد. روسیه هزارها تن نیرو را در منطقه مستقر ساخته و کنترول چخینوالی، مرکز اوسیتیائی جنوبی را بدست آورده است.

XS
SM
MD
LG