لینک های دسترسی

Breaking News

واشنگتن پست: مذاکره عبدالله برای اخذ کرسی ها در کابینه


روزنامه واشنگتن پوست مینویسد، زمانیکه عبدالله عبدالله تصمیم گرفت تا از دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان خارج گردد و دور دیگر ریاست جمهوری را برای رقیب خود حامد کرزی پیشکش نماید، وی این تصمیم خود را یک اعتراض خالصانه علیه سیستم انتخاباتی پر از خلای خواند که برای تمام مردم افغانستان عادلانه نیست.

روزنامه واشنگتن پوست مینویسد ولی در پشت پرده در مذاکرات بین دو جناح، انگیزه های کم اهمیت تری هم نقش داشت.

مامورین افغان و غربی میگویند نمایندگان عبدالله خواهان معامله شراکت در قدرت بودند و در مذاکراتی که تا چند ساعت قبل از اعلام خارج شدن وی از دور دوم انتخابات اعلام شد تقاضا داشتند تا چندین پست ارشد حکومتی به جناح آنان اختصاص داده شود.

روزنامه واشنگتن پوست ادامه میدهد: بقول یک مامور افغان که به کرزی نزدیک میباشد، حوالی ساعت ۲:۳۰ بعد از ظهر روز شنبه، نماینده عبدالله مکتوبی را به آنان سپرد که در آن تقاضای ۱۱ پست دولتی که شامل پست وزارت خانه هم میشد، تقاضا شده بود. یک مامور غربی قبلاً گفته بود که تقاضای اولی شامل پنج پست حکومتی بود.

روزنامه واشنگتن پوست مینویسد یکی از درخواست های عبدالله، نگهداشت پست عطا محمد نوروالی ولایت بلخ که یکی از حامیان وی میباشد، بود. تقاضای های دیگر عبدالله، پست وزارت برای یکی از پسران برهان الدین ربانی و برطرفی وزرای دفاع و داخله بود که از حامیان نزدیک کرزی میباشند.

روزنامه واشنگتن پوست میگوید: معلوم نیست که این مذاکرات از جانب عبدالله آغاز گردید و یا طرفداران وی مستقلانه رفتار نمودند. بهر حال هیچ یک از جانبین نمی گویند که آیا کرزی و عبدالله به کدام فیصله در مورد پست های حکومتی رسیدند و یا خیر و آیا نتایج این مذاکرات منجر به خروج عبدالله از انتخابات گردید.

روزنامه واشنگتن پوست مینویسد:سوال عمده که عبدالله با آن مواجه است آن خواهد بود که از شهرت سیاسی که وی در این انتخابات کسب نموده است چگونه استفاده نماید.

روزنامه میگوید باوجودیکه دیپلومات های خارجی از وی بحیث سیاست مداری یاد کرده اند که مبارزات آبرومندانۀ را براه انداخته و از حامیان خود تقاضا نمود تا با آرامش رفتار نمایند ولی بسیاری از افغانها در فرجام ویرا بحیث یک تخریب گری می بینند که در کنارش فقط افرادی قرار دارند که سیاست را منحیث یک حربه قدرت می بینند.

روزنامه واشنگتن پوست در ختم مقاله مینویسد که طرفداران عبدالله میگویند رئیس جمهور به هیچ یک از تقاضا های عبدالله مبنی بر اصلاحات در پروسه انتخابات که نتیجه آن در دور اول انتخابات تقلب به سطح بسیار بلند بود، تن نداد و همان بود که عبدالله از دور دوم خارج شد. و بعضی از حامیان عبدالله میگویند که وی باید خارج از حلقه حکومت، بر تشکیل حزبی تمرکز کند که برای آوردن اصلاحات بر کرزی فشار آورد.

کرزی بعد از آنکه بحیث رئیس جمهور اعلام شد، در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود اظهار داشت که حکومتش برای تمام افغانها است که اشاره بر سهم گیری رقبای وی در حکومت جدید داشت. افراد نزدیک به عبدالله میگویند وی نسبت به دریافت پست های حکومتی، بیشتر به اجندای فشار روی اصلاحات علاقه مند میباشد.

روزنامه دیگر ایالات متحده، نیویارک تایمز در شماره ۴ نوامبر خود مقالۀ مختصری رادر رابطه به بیانات حامد کرزی بچاپ رسانیده و میگوید کرزی در اولین بیانیه بعد از کسب کرسی ریاست جمهوری تعهد نمود تا با فساد اداری شدیداً مبارزه نماید.

روزنامه نیویارک تایمز میگوید انتظار میرود کرزی برای اعاده اتحاد ملی در افغانستان تنی چند از حامیان داکتر عبدالله را در حکومت جدید داخل نماید. باوجودیکه تا بحال تاریخی برای مراسم تحلیف کرزی تعین نشده است ولی دیپلومات های غربی امیدوارند تا کرزی از بیانیه خود در این مراسم استفاده نموده و اجندای را در پاسخ به نگرانی های جامعه بین المللی و کشور های اعانه دهنده، قبل از کنفرانس کشور های کمک کننده که در ماه دسمبر در کابل برگذار خواهد گردید، ارائه نماید.

XS
SM
MD
LG