لینک های دسترسی

Breaking News

آغاز عملیات مشترک عساکر مرزی ایران و افغانستان


دور تازه ی عملیات مشترک نیروهای مرزی افغانستان و ایران در نوار مرزی مشترک بین دوکشور صبح امروز آغاز گردید. مامورین پولیس سرحدی افغانستان می گویند این عملیات باهدف قلع و قمع نیروهای شورشی در نقاط مرزی و جلوگیری از قاچاق مواد مخدر راه اندازی شده است.

مامورین می گویند در اولین روز این عملیات مشترک مامورین موفق به دستگیری دو قاچاقچی و بیش از140 کیلو گرام مواد مخدر در نقاط مرزی مشترک بین دو کشور شده اند.

سمونوال رحمت الله صدیقی رییس ارکان قوماندانی زون چهارم سرحدی در غرب افغانستان اولین روز عملیات مشترک نیروهای مرزی دوکشور را قناعت بخش توصیف نمود این مقام امنیتی افغان می گوید این افراد همراه با موادمخدر از منطقه کنده سوخته ولسوالی گلران در نزدیکی نوار مرزی دستگیر شده اند.

این سومین بار طی یک سال گذشته است که مامورین مرزی افغانستان وایران اقدام به راه اندازی عملیات مشترک در سرحدات میان دو کشور می نمایند.

اما مامورین پولیس سرحدی افغان می گویند عملیات تازه از هرلحاظ گسترده تر از عملیات های قبلی خواهد بود. ایران و افغانستان بیشتر از 800 کیلومتر سرحد مشترک دارند که بخش عمده آن در غرب ولایت هرات واقع شده است.

ولسوالی ها و قریه جات نزدیک به مرز از سال های دور به این طرف گذرگاه قاچاق مواد مخدر از افغانستان به ایران بوده است. وحال با راه اندازی این عملیات مشترک، مامورین پولیس سرحدی افغان امیدوارند که بتوانند جلو قاچاق مواد مخدر را بگیرند. همچنین گزارشاتی وجود دارد که تعدادی از گروپ های پراگنده شورشیان مخالف دولت نیز در نقاط مرزی مشترک میان دوکشور وجود دارند که هرازگاهی اقدام به مین گذاری سرراه کاروان های عساکر افغان واقدام به حمله بر پوسته های امنیتی مرزی می نمایند.

پروسه اخراج مهاجرین افغان از ایران باردیگر آغاز گردید

بر اساس یک گزارش دیگر، مامورین اداره عودت مهاجرین ولایت نیمروز می گویند. پروسه ی اخراج اجباری مهاجرین افغان از ایران که پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران معطل شده بود باردیگر آغاز گردیده است.

به گفته این مامورین طی یک هفته گذشته بیشتر از 3 هزار پناهجوی افغان که توسط نیروی انتظامی ایران از سطح شهرهای این کشور بازداشت شده بودند از طریق مرز نیمروز اخراج گردیدند.

مامورین ریاست عودت مهاجرینه نیمروز می کویند، اخراج این افراد بدون هماهنگی با مقامات افغان صورت گرفته و مشکلات زیادی را بارآورده است. حاجی امان الله سلطانی رییس عودت مهاجرین ولایت نیمروز می گوید بیشتر از 700 تن از این اخراج شده گان زنان هستند که دو زنبدون سرپرست نیز در میان آنها به چشم می خورند. رییس عودت مهاجرین نیمروز می افزاید که عساکرانتظامی ایران تمامی مدارک افراد اخراج شده را از بین برده و آنان را بدون هرگونه مدرک راهی افغانستان نموده است.

گفته می شود حوالی شام روز گذشته 105 فامیل توسط مامورین مرزی ایران رد مرز شده و به مقامات افغان در مرز نیمروز تحویل داده شدند.

مقامات محلی نیمروز می گویند اخراج کتله وی مهاجرین افغان بدون هماهنگی با مقامات افغانستان مشکلات زیادی را برای دولت و اخراج شده گان بوجود آورده است.

به گفته این مقامات برنامه اخراج مهاجرین افغان از ایران پس از یک وقفه از اول ماه حوت سال جاری آغاز شده است.

مقامات دولت ایران اینبار بدون اعلام برنامه رسمی اخراج مهاجرین افغان از این کشور اقدام به این کار نموده اند.

گزارشات تایید ناشده ای نیز وجود دارد که باردیگر تعدادی از اردوگاه ها ی نگهداری افغان های دستگیر شده تو سط مامورین انتظامی ایران در نقاط مرزی دوباره بازگشایی شده اند.

این اردوگاه های در زمان پیروزی محمود احمدی نژاد در دورتازه ای انتخابات ریاست جمهوری ایران مسدود شده بودند.

همچنین مقامات دولت ایران در آن زمان تمامی کودکان خانواده های افغان مهاجری که کارت قانونی مهاجرت هم نداشتند در مدارس ثبت نام کردند.

چنین پنداشته می شد که شاید سیاست دولت ایران در قبال پناهگزینان افغان تغییر کرده است.

اما آغاز اخراج کتله وی مهاجرین افغان در رزو های اخیر از طریق مرز نیمروز باردیگر نشان داد که تغییر بوجود آمده در سیاست مقامات ایرانی در رابطه به مهاجرین افغان یک اقدام مقطعی بوده است.

عده ای از کارشناسان معتقدند رییس جمهوری فعلی ایران ازین مسله به عنوان یک حربه انتخاباتی استفاده نموده بود واکنونبا اهراز پست ریاست جمهوری باردیگر سیاست های گذشته را در مورد پناهجویان افغان دنبال می نماید.

XS
SM
MD
LG