لینک های دسترسی

Breaking News

اگلند به شورای علمای طالبان: یک فرمان جدید باید در مورد تحصیل دختران و مجوز کار زنان صادر شود


ین اگلند، منشی عمومی شورای مهاجرت ناروی، از شورای علمای حکومت طالبان خواسته است که فرمان دیگری را در مورد لغو ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های غیرحکومتی این کشور صادر کند.

آقای اگلند امروز جمعه ۱۳ جنوری (۲۳ جدی) در صفحه تویترش نوشت که قرار بود روز چهارشنبه برای گفتگو در مورد ممنوعیت کار زنان با والی قندهار و شورای علما به آن ولایت سفر کند، اما او می‌گوید که سفرش به دلیل مساعد نبودن وضعیت جوی لغو شد.

وزارت اقتصاد حکومت طالبان به تاریخ ۲۴ دسمبر (سوم جدی) طی مکتوبی زنان و دختران را از انجام کار در سازمان‌های غیرحکومتی داخلی و خارجی ممنوع کرد. در این مکتوب هشدار داده شد که "در صورت تعلل" جواز فعالیت موسسات تخطی‌کننده از این فرمان، لغو خواهد شد.

این مقام شورای مهاجرت ناروی افزود که به دلیل تصمیم طالبان مبنی بر ممنوعیت کار زنان، آنها مجبور به توقف فعالیت خود در افغانستان شدند.

آگلند افزود که شورای مهاجرت ناروی در حال حاضر ۴۷۹ کارمند زن در افغانستان دارد که به گفتۀ او،‌ برای کمک‌رسانی به ۷۰۰ هزار نیازمند در این کشور، حضور آنان ضروری است.

او گفت که این شورا برخلاف سنت‌های جامعۀ افغانستان نمی‌تواند به گونۀ مستقیم از طریق کارمندان مرد به زنان نیازمند کمک کند.

منشی عمومی شورای مهاجرت ناروی تاکید کرد که مقامات طالبان قبلاً در دوحه، اسلام‌آباد، اسلو و کابل در مورد اجازه دادن آموزش دختران با رعایت کامل حجاب و کار زنان در شعبات جداگانه با کارمندان مرد تعهد کرده بودند.

او گفت که ادارۀ آنها تمام این اصول را رعایت کرده و گفته است که در جریان بررسی حکومت طالبان چنین مشکلی پیش نیامده است.

همچنان آقای اگلند گفت که قبل از ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های غیرحکومتی، هیچ اخطار و تذکری به آنها داده نشده بود.

منشی عمومی شورای مهاجرت ناروی در نامه‌ای سرگشاده از والی قندهار و شورای علما خواسته تا فرمان دیگری در مورد تحصیل دختران و اجازه کار زنان در سازمان‌های غیرحکومتی در افغانستان صادر کنند.

او در نامه‌اش گفته است: "بنابراین ما اکنون خواهان صدور فرمان جدیدی استیم تا به کارگران زن اجازه کار در موسسات ما داده شود. ما همچنان تعهد می‌کنیم که از تمام قوانین و مقررات سنتی در افغانستان پیروی کنیم. ما نیز درخواست صدور فرمان داریم که به زنان اجازه تحصیل داده شود تا در آینده افغانستان داکتران، پرستاران، معلمان، انجنیرها و دیگر کارمندان ماهر زن داشته باشد تا در آینده به زنان و خانواده‌ها کمک کنند".

او تاکید کرد که در صورت صدور فرمانی در خصوص تحصیل دختران و اجازه کار زنان در افغانستان، به زودی موسسات خیریه بین‌المللی فعالیت خود را در این کشور آغاز خواهند کرد.

منشی عمومی سازمان امدادرسان شورای مهاجرت ناروی، یکشنبه گذشته، هشتم جنوری (۱۸ جدی) برای گفتگو با مقامات طالبان در مورد ممنوعیت تحصیل دختران و کار زنان در سازمان‌های غیرحکومتی در افغانستان، به کابل سفر کرد.

او به تاریخ ۱۰ جنوری (۲۰ جدی) به صدای امریکا گفت که شماری از وزیران طالبان به وی گفته اند که بین رهبری آن گروه گفتگو جریان دارد و ممکن به زودی به زنان اجازۀ کار در موسسات غیرحکومتی داده شود.

شماری از سازمان‌های بین‌المللی به شمول موسسات امدادرسان و خیریه در پی تصمیم اخیر طالبان فعالیت‌های خود را در افغانستان متوقف کرده است.

ادارهٔ ملل متحد برای زنان هفتۀ گذشته گفت که بر اساس بررسی‌ها ۳۸ در صد سازمان‌های غیرحکومتی خیریه که اکثریت آنان توسط زنان رهبری می‌شود یا بر زنان تمرکز دارد، به دلیل منع کار زنان در افغانستان، فعالیت‌های خود را متوقف کرده اند.

بر اساس یافته‌های این نهاد، از میان ۱۵۱ موسسه‌ای که در افغانستان خدمات بشری فراهم می‌کنند، ۴۸ در صد آن به گونۀ قسمی فعالیت می‌کنند.

حامیان حقوق بشر ابراز نگرانی کرده اند که به این دلیل، بحران اقتصادی در افغانستان گسترش بیشتری خواهد یافت. منشی عمومی شورای مهاجرت ناوری می‌گوید که به دلیل این نگرانی‌ها هنوز معاش کارمندان این اداره قطع نشده است.

با وصف تقاضای گستردۀ بین‌المللی برای لغو محدودیت وضع شده از سوی طالبان بر کار و آموزش زنان و دختران در افغانستان، تا اکنون این گروه به این تقاضاها پاسخ مثبت نداده است.

XS
SM
MD
LG