لینک های دسترسی

Breaking News

سفر منشی شورای مهاجرت ناروی به کابل؛ 'حضور زنان افغان در روند کمک‌رسانی ضروری است'


ین اگلند، منشی عمومی شورای مهاجرت ناروی به کابل سفر کرده است.
ین اگلند، منشی عمومی شورای مهاجرت ناروی به کابل سفر کرده است.

به دنبال ممنوعیت زنان از کار در سازمان‌های غیرحکومتی داخلی و بین المللی توسط طالبان، منشی عمومی شورای مهاجرت ناروی به کابل سفر کرده و حضور زنان در روند کمک‌رسانی به ویژه رسیدگی به نیازمندان در افغانستان را ضروری خوانده است.

ین اگلند، منشی عمومی شورای مهاجرت ناروی، ناوقت روز یکشنبه هشتم جنوری (۱۸ جدی) در رشته پیام‌هایی در تویتر، از طالبان خواست که به تمام کارمندان زن و مرد اجازه دهند تا به کارشان ادامه دهند.

وزارت اقتصاد حکومت طالبان به تاریخ ۲۴ دسمبر (سوم جدی) طی مکتوبی زنان و دختران را از انجام کار در سازمان‌های غیرحکومتی داخلی و خارجی ممنوع کرد. در این مکتوب هشدار داده شد که "در صورت تعلل" جواز فعالیت موسسات تخطی کننده از این فرمان، لغو خواهد شد.

اگلند در جریان سفرش به کابل قرار است با مقام‌های ارشد حکومت طالبان دربارۀ منع کار زنان در سازمان‌های غیرحکومتی بحث و گفتگو کند. این مقام شورای مهاجرت ناروی اضافه کرده است که به دلیل تصمیم اخیر طالبان، آنان مجبور شده اند تا فعالیت خود را در افغانستان متوقف کنند.

آقای اگلند اضافه کرده که شورای مهاجرت ناروی در حال حاضر، ۴۷۹ کارمند زن دارد و حضور آنان در روند کمک‌رسانی و به ویژه رسیدگی به ۷۰۰هزار نفر در افغانستان ضروری است. او افزوده است: "باید به ما اجازه داده شود که کار را با همۀ کارمندان خود از سر بگیریم در غیر آن، جان افراد از دست خواهد رفت."

اگلند گفته است که در حال حاضر، دفتر شورای مهاجرت ناروی در کابل تقریباً خالی شده است و تمام روند عملیاتی این شورا برای رسیدگی به نیازمندان در سراسر افغانستان فلج شده است.

سرمنشی این شورا تاکید کرد: "بدون کارمندان زن و مرد نمی‌توانیم کمک‌های حیاتی خود را از سر بگیریم. ما بدون کارکنان زن نمی توانیم به زنان و کودکان دسترسی پیدا کنیم. شورای مهاجرت ناروی به تمام ارزش‌های سنتی افغانستان به شمول لباس، سفر و محل کار احترام می‌گذارد."

وضع ممنوعیت بر کار زنان در سازمان‌های غیرحکومتی در روزهای اخیر با واکنش گستردهٔ جهانی روبرو شده و افزون بر شورای مهاجرت ناروی، چندین سازمان غیرحکومتی خارجی فعالیت خود را در افغانستان متوقف کردند.

در این حال، کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان بار دیگر از وضعیت زنان و دختران در افغانستان به شدت ابراز نگرانی کرده است.

این ادارۀ ملل متحد در پیامی در تویتر گفته است که محدودیت‌های طالبان بر زنان، آنان را با خطر شدید روبرو کرده که ادامۀ این وضعیت بر مصوونیت و رفاه آنان تاثیر منفی خواهد گذاشت.

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان تاکید کرده است که برای بهبود آیندۀ افغانستان، نیاز است تا حقوق زنان و دختران در این کشور رعایت شود.

نگرانی‌ها از وضع محدودیت طالبان بر زنان و دختران در حالی مطرح می‌شود که در تازه‌ترین مورد، مارکس پوتزل، معاون هیات معاونت ملل متحد در افغانستان، (یوناما) در دیدار با محمد خالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان، خواستار رفع محدودیت آن گروه بر آموزش و کار زنان و دختران در این کشور شده است.

یوناما روز گذشته در پیامی در تویتر نگاشته است که "ممنوعیت‌های تبعیض‌آمیز اخیر از سوی طالبان علیه زنان" مانع رساندن کمک‌های حیات‌بخش به افغان‌ها شده و اقتصاد افغانستان را ضربه خواهد زد."

در ادامهٔ این پیام با اشاره به دیدار پوتزل با حنفی نگاشته شده است: "نمایندهٔ ملل متحد خواستار رفع فوری محدودیت‌ها بر آموزش و کار زنان در سازمان‌های امدادرسان شد."

در چند روز گذشته مارکس پوتزل با برخی از مقام‌های حکومت طالبان دیدار کرده و خواستار رفع فوری محدودیت‌های وضع شده بر آموزش و کار زنان و دختران شده است.

XS
SM
MD
LG