لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان ممکن به زودی به زنان اجازۀ کار در موسسات غیردولتی را بدهند - اگلند


ین اگلند، منشی عمومی شورا مهاجرت ناروی، گفته است که شماری از وزیران طالبان به وی گفته اند که بین رهبری آن گروه گفتگو جریان دارد و ممکن به زودی به زنان اجازۀ کار در موسسات غیرحکومتی داده شود.

اگلند در مصاحبه با صدای امریکا گفت که در سفر اخیرش به کابل از مقام‌های طالبان خواسته است که ممنوعیت بر کار زنان در سازمان‌های غیرحکوتی را بازنگری کنند.

وزارت اقتصاد حکومت طالبان به تاریخ ۲۴ دسمبر (سوم جدی) طی مکتوبی زنان و دختران را از انجام کار در سازمان‌های غیرحکومتی داخلی و خارجی ممنوع کرد. در این مکتوب هشدار داده شد که "در صورت تعلل" جواز فعالیت موسسات تخطی کننده از این فرمان، لغو خواهد شد.

اگلند گفته است که به دلیل ممانعت بر کار زنان، فعالیت‌های امدادرسانی شورای مهاجرت ناروی در افغانستان فلج شده است. او افزود که از جمع ۱۵۰۰ کارمند شورای مهاجرت ناروی در افغانستان، ۴۷۹ آن زنان اند.

او گفت که این کارمندان زن با زنان نیازمند، بیوه‌ها و زنان بی‌پرست در تماس بوده و به آنان امدادرسانی می‌کنند، کاری که به گفتۀ او، تنها امدادرسانان زن انجام داده می‌توانند.

وزارت اقتصاد طالبان گفته است که دلیل ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های غیرحکومتی "عدم رعایت حجاب اسلامی" بوده است. با اینحال، منشی عمومی شورای مهاجرت ناروی می‌گوید که کارمندان زن در موسسات غیرحکومتی از این مقررات سرپیچی نکرده اند.

اگلند ادعاها در مورد عدم رعایت حجاب از سوی زنان در موسسات غیرحکومتی را رد کرد و گفت: "تمام زنان حجاب را رعایت کرده و با آن هیچ مشکلی ندارند. بر اساس اصول افغانی، محیط کاری زنان و مردان در [موسساتغیرحکومتی] از هم جدا بوده و در جریان سفرهای طولانی، کارمندان زن را محرم شان همراهی می‌کنند."

شماری از سازمان‌های بین‌المللی به شمول موسسات امدادرسان و خیریه در پی تصمیم اخیر طالبان فعالیت‌های خود را در افغانستان متوقف کرده است.

ادارهٔ ملل متحد برای زنان هفتۀ گذشته گفت که بر اساس بررسی‌ها ۳۸ در صد سازمان‌های غیرحکومتی خیریه که اکثریت آنان توسط زنان رهبری می‌شود یا بر زنان تمرکز دارد، به دلیل منع کار زنان در افغانستان، فعالیت‌های خود را متوقف کرده اند.

بر اساس این یافته‌های این نهاد، از میان ۱۵۱ موسسه‌ای که در افغانستان خدمات بشری فراهم می‌کنند، ۴۸ در صد آن قسماً فعالیت می‌کنند.

با وصف تقاضای گستردۀ بین‌المللی برای لغو محدودیت وضع شده از سوی طالبان بر کار و آموزش زنان و دختران در افغانستان، تا اکنون این گروه به این تقاضا ها سر ننهاده است.

XS
SM
MD
LG