لینک های دسترسی

Breaking News

هزاران مسلمان در تظاهرات ضد فرانسه اشتراک کردند


صدها تن از باشندگان کابل، امروز پس از نماز جمعه، بر ضد امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه دست به تظاهرات زدند.

شماری از اعتراض کنندگان از حکومت افغانستان خواستند تا سفیر این کشور را از فرانسه فرا خواند.

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی به آقای مکرون هشدار داد که اگر اوضاع را کنترول نکند، "ما به جنگ جهانی سوم می رویم و اروپا مسوول آن خواهد بود."

این در حالی است که اظهارات رییس جمهور فرانسه در ارتباط به نشر کارتون‌های منسوب به پیامبر اسلام، سبب تظاهرات در کشورهای متعدد اسلامی شده و حتی برخی از کشورها محصولات فرانسوی را تحریم کرده است.

تظاهرات در پاکستان

حدود دو هزار نفر پس از نماز جمعه در شهر لاهور پاکستان در حالی به جاده ها برآمدند که از مولود پیامبر اسلام نیز تجلیل می‌کردند.

جمعیت خشمگین به رهبری احزاب اسلامی با سر دادن شعارهای ضد فرانسه، جاده‌ها را به روی ترافیک مسدود کرده،پرچم فرانسه را زیر پا کرده و خواستار تحریم محصولات فرانسوی شدند.

در یک اعتراض دیگر در شهر ملتان هزاران نفر تندیس امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه را به آتش‌کشیده و خواستار قطع روابط پاکستان با این کشور شدند.

اعتراضات بیشتری برای بعد از ظهر روز جمعه در پاکستان برنامه ریزی شده بود. در اسلام آباد پایتخت این کشور، پولیس برای جلوگیری از تظاهرات احتمالی در خارج از سفارت فرانسه تدابیر جدی امنیتی گرفته و برای مسدود کردن جاده ها از کانتینر ها استفاده کرده است.

این د رحالی است که تظاهرات ضد فرانسه در بنگله دیش نیز راه اندازی شد.

انتظار می رود اعتراضات دیگری در سراسر منطقه، از جمله در لبنان و نوار غزه نیز برگزار شود.

جنجال‌های تازه زمانی آغاز شد که یک معلم در فرانسه‌ کارتون منسوب به پیامبر اسلام را که در مجلۀ شارلی ایبدو نشر شده بود، در صنف درسی نمایش داد و سپس این معلم توسط یک مظنون اسلامگرا سربریده شد.

امانویل مکرون ضمن تقبیح کشته شدن این معلم، از نشر کارتون منسوب به پیامبر اسلام حمایت و آن را بخشی از آزادی بیان عنوان کرد.

محمد موسوی، رییس شورای مسلمان فرانسه از سایر مسلمانان خواست تا کارتون‌های منسوب به پیامبر اسلامی را نادیده بگیرند و به خشونت متوسل نشوند.

آقای موسوی گفت که مسلمانان باید از پیامبر اسلام پیروی کنند. او علاوه کرد زمانی که پیامبر اسلام مورد اهانت و تمسخر قرار می‌گرفت از خود واکنش نشان نمی‌داد و آنرا نادیده می‌گرفت.

آما با آنهم، مقام‌ها در فرانسه روز پنجشنبه از کشته شدن سه نفر به ضرب چاقو در یک کلیسای شهر نیس خبر دادند. در یک رویداد جداگانه صبح پنجشنبه در جنوب شهر آوینیون، یک مرد مسلح پس از آنکه حاضر به گذاشتن اسلحه نشد، توسط پولیس کشته شد.

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی نیز گزارش داده است که یک نفر بالای نگهبان قنسولگری فرانسه در جده با چاقو حمله کرده و او را زخمی کرده است.

هشتگ های ضد فرانسه به گونه گسترده در رسانه‌های اجتماعی نشرشده است. رهبران کشورهای اسلامی، به ویژه رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه گفته است که کشورهای غربی با تمسخر به اسلام می‌خواهند که "جنگ صلیبی" را از سر آغاز کنند.

در یک واکنش دیگر، عبدالفتاح السیسی، رییس جمهور مصر گفته است که اگر آزادی بیان سبب رنجانیدن ۱.۵ میلیارد نفر شود، پس باید جلو آن گرفته شود.

پوهنتون الازهر مصر نیز جامعۀ جهانی را ترغیب کرده است تا اقدامات "ضد مسلمانان" را جرم بپندارد.

XS
SM
MD
LG