لینک های دسترسی

Breaking News

معتاد درمان شده برای درمان معتادان کار می‌کند


خواجه مسعود صدیقی، مدیر یکی از مراکز ترک اعتیاد در ولایت تخار، که خود سال‌ها معتاد بود، اکنون تلاش دارد سایر معتادان را کمک کند.

آقای صدیقی در مصاحبه‌ای با صدای امریکا گفت که هشت ماه پیش در یکی از مراکز ترک اعتیاد بستری شد و با همکاری آن مرکز توانست که اعتیاد را برای "همیشه ترک" کند.

او با روایت زندگی‌اش در دورهٔ اعتیاد گفت: "خیلی خوشحال استم. صادقانه صبح که از خواب بلند می شوم، لبخند بر لب دارم. مواد مخدر خنده را از دهان من گرفته بود. سال‌ها با اعضای خانواده و همسرم رفتار بد داشتم، اما حال از زندگی‌ام لذت می برم."

صدیقی که سه فرزند دارد، پس از درمان، با گرفتن مسوولیت در یکی از مراکز ترک اعتیاد شخصی در شهر تالقان، مرکز ولایت تخار، به کمک معتادان پرداخته است.

او افزود :" هشت ماه و ۲۳ روز شده که‌[از اعتیاد] پاک استم. فعلاً در ولایت تخار مدیر کمپ ترک معتادان استم و در حدود ۱۰۰ معتاد در اینجا تحت درمان قرار دارند."

این مرکز ترک اعتیاد اخیراً با هزینهٔ شخصی یکی از تجاران ولایت تخار به فعالیت آغاز کرده که به گفته مسوولان آن، دورهٔ درمان معتادان در این مرکز ۴۵ روز زمان می گیرد.

افراد صحت‌یاب شده تا شش ماه می توانند با مراجعه به این مرکز، از مشوره و نظریات داکتران و روان شناسان این مرکز مستفید شوند.

در حکومت پیشین افغانستان ۸۸ مرکز درمان معتادان در سراسر آن کشور وجود داشت که به گفتهٔ مقام‌های طالبان، نزدیک به ۵۰ در صد این مراکز به دلیل کمبود امکانات مالی و دارو مسدود شده اند.

با اینکه رهبر طالبان به تاریخ سوم اپریل سال روان میلادی با صدور فرمانی کشت کوکنار را ممنوع اعلام کرد، دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد (UNODC) در تازه‌ترین گزارش خود گفته است که کشت کوکنار در ‌سال جاری در مقایسه با سال گذشته ۳۲ درصد در افغانستان افزایش داشته و عواید دهقانان از رهگذر کشت کوکنار در این کشور سه برابر شده است.

سازمان ملل متحد به تاریخ اول نومبر (۱۰ عقرب) در نخستین گزارش خود از کشت کوکنار پس از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان اعلام کرد که امسال در ۲۳۳ هزار هکتار از اراضی افغانستان کوکنار کشت شده است که افزایش ۳۲ درصدی را نشان می‌دهد.

XS
SM
MD
LG