لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان به جای اذیت و آزار، ما را تداوی کنند ـ معتادان در تخار


معتاد
معتاد

شماری از معتادان در تخار از حکومت محلی طالبان در این ولایت می‌خواهند که دست از آزار و اذیت معتادان برداشته و شفاخانهٔ درمان معتادان در شهر تالقان را فعال سازد.

اسماعیل، یک تن از معتادان در ولایت تخار که ۱۵ سال پیش در ایران، توسط دوستان خود به استعمال مواد مخدر آشنا و معتاد شده است، به صدای امریکا گفت: "بجای این همه آزار و اذیت ما را تداوی کنند. جوانان همه جور شوند. خواست ما همین است که شفاخانه بسازند تا تمامی معتادان تداوی شده و به زنده گی عادی برگردیم و ازین بدبختی بیرون شویم."

او که ۳۲ سال سن دارد و پدر سه فرزند است از اینکه زمینهٔ تدوای معتادان در تالقان فراهم نیست، شکایت دارد.

شماری از معتادان هم از نبود زمینهٔ کار شکایت دارند و می‌گویند که فراهم نبودن زمینهٔ کار موجب شده تا شماری از افراد پس از درمان دوباره معتاد شوند.

عبدالولی، یکی از معتادان دیگر در ولایت تخار که یک دوره چهار ماهه را در یکی از مراکز ترک اعتیاد سپری کرده، می گوید که به دلیل نداشتن کار، دوباره معتاد شده است.

در همین حال معتادان می‌گویند که مانند سالهای گذشته خرید و فروش مواد مخدر آسان نیست و به سختی قادر به خرید مخدرات می‌شوند.

محمد حسن، یک تن از معتادان در این ولایت که بیش از هشت سال است مواد مخدر استعمال می‌کند، افزود:"مواد پیدا نمی شود، هفته‌ای یکبار که اگر پیدا شود. از روزی که طالبان آمدند در تخار قیدگیری( محدودیت بر فروش) است و ما نمی توانیم مواد بخریم."

مرکز ترک اعتیاد در ولایت تخار به دلیل نبود امکانات و تجهیزات از چندین ماه به اینسو از فعالیت باز مانده و داکتران آن بیماران را در صحن شفاخانه فقط توصیه صحی کرده و اضرار مواد مخدر را به آنان بیان می‌کنند.

در زمان جمهوریت ۸۸ مرکز درمان معتادان در سراسر افغانستان وجود داشت که به گفتهٔ مقام های طالبان نزدیک به ۵۰ در صد این مراکز به دلیل کمبود امکانات مالی و دارو مسدود شده اند.

XS
SM
MD
LG