لینک های دسترسی

Breaking News

گشایش یک مرکز خصوصی درمان معتادان در تخار


مرکز درمان معتادان
مرکز درمان معتادان

یک مرکز درمان معتادان توسط یک نهاد خیریه در ولایت تخار آغاز به فعالیت کرده و هم اکنون ۱۱۶ معتاد در این مرکز زیر درمان قرار دارد.

عبدالبصیر، مدیر مبارزه با مواد مخدر ولایت تخار با استقبال از آغاز این مرکز گفت:" یک تعداد (بخش) مواد مرکز را ما کمک می کنیم. یک تعداد(بخش) مواد را خود نهاد خیریه که مالک آن قبلا معتاد بوده کمک می‌کند و۲۰ درصد مصارف از سوی شخص معتاد پرداخت می شود."

به گفته این مسوول مبارزه با مواد مخدر، قرار است در روزهای آینده دوره ۴۵ روزۀ تداوی اولین دسته معتادان در این مرکز تکمیل و مرخص شوند.

در این مرکز بیشتر به توصیه‌های بهداشتی و دوری معتادان از محیط اعتیادآور و استعمال مواد مخدر تمرکز می‌شود. این مرکز به دلیل محدودیت امکانات به ادویه دسترسی ندارد.

مدیر مبارزه با مواد مخدر ولایت تخار همچنان گفت که مشکل اساسی در تداوی معتادان، نبود ادویه و مسایل مربوط به اعاشه است که به گفته او با از سرگیری فعالیت شفاخانه مرکزی درمان معتادان در ولایت تخار که قرار است فعال شود، این مشکلات حل خواهد شد.

سیاووش یکی از معتادان داخل بستر در این مرکز گفت که قبلاَ کرستال استعمال می کرد. او گفت: "در این کمپ که ترک کردیم، تا زنده هستم مواد مخدر استعمال نمی کنم. واقعاً این کمپ نتیجه داده و (استعمال مواد) از حافظه ام خارج شده است."

به گفته مسوول مبارزه با مواد مخدر ولایت تخار، در مجموع ۱۸۰۰ معتاد در مربوطات این ولایت شناسایی شده که از این میان، ۷۸۰ تن آنان جمع آوری شده‌اند.

مرکز ترک اعتیاد در ولایت تخار به دلیل نبود امکانات و تجهیزات از چندین ماه به اینسو از فعالیت باز مانده و داکتران آن بیماران را در صحن شفاخانه فقط توصیه صحی کرده و اضرار مواد مخدر را به آنان بیان می‌کنند.

در حکومت پیشین افغانستان ۸۸ مرکز درمان معتادان در سراسر آن کشور وجود داشت که به گفتهٔ مقام های طالبان نزدیک به ۵۰ در صد این مراکز به دلیل کمبود امکانات مالی و دارو مسدود شده اند.

XS
SM
MD
LG