لینک های دسترسی

Breaking News

سرباز افغان یک نظامی امریکایی را در کابل کشت


قوای ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان می گوید که یک نظامی امریکایی روز شنبه در کابل کشته شد و سرباز دیگر امریکایی زخمی شد.

بر اساس اعلامیه ای که از سوی قوای ناتو در افغانستان نشر شده است، گزارش های اولیه حاکی از آن است که یکی منسوب امنیتی-دفاعی افغان بر قوای امریکایی حملۀ مسلحانه کرده است.

در این اعلامیه همچنین آمده است که مهاجم توسط سایر سربازان افغان در محل حمله کشته شده است.

سرباز مجروح امریکایی جهت تداوی به میدان هوایی بگرام که پایگاه اصلی قوای ایالات متحده در افغانستان است، انتقال داده شده و وضعیت اش "با ثبات" گزارش شده است.

قوای بین المللی مستقر در افغانستان هشت روز پس از آن مورد حملۀ یکی از نیرو های افغان قرار گرفت که ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان اعلام کرد که نیرو های آن پیمان تماس "رو در رو" را با قوای امنیتی افغان به طور موقت کاهش داده است.

کنت پیترس، یک سخنگوی ماموریت حمایت قاطع، به تاریخ ۴ عقرب سال روان به صدای امریکا گفت که اوضاع کنونی در افغانستان موجب شده تا قوای ناتو مستقر در آن کشور اقداماتی را روی دست بگیرد تا امنیت و مصونیت قوای امریکایی و خارجی در افغانستان تامین شود.

به گفتۀ آقای پیترس، زمانیکه حملات قوای افغان بر قوای بین المللی که به نام حملات "سبز بر آبی" نیز مسمی است، صورت می گیرد، قوای ناتو به طور معمول اقداماتی را روی دست می گیرد تا از حملات احتمالی بیشتر جلوگیری شود.

این اقدام ماموریت حمایت قاطع پس از آن صورت گرفته است که حدود سه هفته قبل دو نیروی امنیتی افغان به طور جداگانه بر قوای ناتو حملۀ مسلحانه کردند که در نتیجۀ حملۀ نخست جنرال عبدالرازق، قوماندان امنیۀ ولایت کندهار نیز کشته شد و حد اقل یک جنرال امریکایی نیز زخمی شد.

حملۀ دومی دو هفته قبل در یکی از پایگاه نظامی ناتو در ولایت هرات صورت گرفت. در آن حمله که توسط یک سرباز افغان صورت گرفت، یکی از نیرو های ناتو از جمهوری چک کشته شد و دو نفر دیگر زخمی گردید.

در اثر حملات "سبز بر آبی" از سال ۲۰۰۸ میلادی تا حال، بیش از ۱۵۰ تن از نیرو های امریکایی و ناتو در افغانستان کشته شده و بیش از ۲۰۰ تن از نیرو های خارجی در این مدت زخمی شده اند.

XS
SM
MD
LG