لینک های دسترسی

Breaking News

ناتو موقتاً تماس مستقیم با قوای افغان را کاهش داد


ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان گفته است که نیرو های آن پیمان تماس "رو در رو" را با قوای امنیتی افغان به طور موقت کاهش داده است.

کنت پیترس، یک سخنگوی ماموریت حمایت قاطع، به صدای امریکا گفته است که اوضاع کنونی در افغانستان موجب شده تا قوای ناتو مستقر در آن کشور اقداماتی را روی دست بگیرد تا امنیت و مصونیت قوای امریکایی و خارجی در افغانستان تامین شود.

به گفتۀ آقای پیترس، زمانیکه حملات قوای افغان بر قوای بین المللی که به نام حملات "سبز بر آبی" نیز مسمی است، صورت می گیرد، قوای ناتو به طور معمول اقداماتی را روی دست می گیرد تا از حملات احتمالی بیشتر جلوگیری شود.

این سخنگوی مامویت حمایت قاطع اما تاکید کرد که عملیات نظامی ناتو هنوز هم ادامه دارد، اما پرسونل نظامی این پیمان "عملیات را از یک فاصله دور [از نیرو های افغان] " انجام می دهند.

این اقدام ماموریت حمایت قاطع پس از آن صورت گرفته است که در یک هفتۀ گذشته دو کارمند امنیتی افغان بر قوای ناتو حملۀ مسلحانه کرد که در نتیجۀ حملۀ نخست جنرال عبدالرازق، قوماندان امنیۀ ولایت کندهار نیز کشته شد.

حملۀ دومی دوشنبۀ گذشته در یکی از پایگاه نظامی ناتو در ولایت هرات صورت گرفت. در آن حمله که توسط یک سرباز افغان صورت گرفت، یکی از نیرو های ناتو از جمهوری چک کشته شد و دو نفر دیگر زخمی گردید.

این حمله فقط چند روز پس از آن صورت گرفت که یکی از محافظین والی کندهار که به گفتۀ گروه طالبان "فرد نفوذی" آن گروه بود، پس از یک جلسه میان مقامات افغان و امریکایی در شهر کندهار،با گلوله باری جنرال رازق را کشت.

در این حمله یک جنرال امریکایی و دو نیروی ایالات متحده نیز زخمی شدند. بر أساس گزارش ها، در آن جریان، سربازان امریکایی فرد مهاجم را نیز با ضرب گلوله کشتند.

در حملات "سبز بر آبی" از سال ۲۰۰۸ میلادی تا حال، بیش از ۱۵۰ تن از نیرو های امریکایی و ناتو در افغانستان کشته شده و بیش از ۲۰۰ تن از نیرو های خارجی در این مدت زخمی شده اند.

XS
SM
MD
LG