لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان پاکستانی مسوولیت حمله بر دستگاه نفت و گاز در ایالت خیبرپشتونخوا را بر عهده گرفتند


شماری از تندروان تحریک طالبان پاکستان در منطقه وزیرستان شمالی پاکستان
شماری از تندروان تحریک طالبان پاکستان در منطقه وزیرستان شمالی پاکستان

تحریک طالبان پاکستان روز سه‌شنبه ۲۳ می (دوم جوزا) مسوولیت حمله‌ای مرگبار بر دستگاه استخراج نفت و گاز واقع در ایالت خیبرپشتونخوا را بر عهده گرفت که در آن دست‌کم شش محافظ امنیتی کشته شدند.

مقام‌ها در پاکستان گفته اند که ده‌ها مرد مسلح بر یک پایگاه امنیتی دستگاه استخراج نفت و گاز واقع در ناحیهٔ هنگوی ایالت خیبرپشتونخوا حمله کردند که در اثر آن چهار نیروی شبه نظامی و دو محافظ یک شرکت خصوصی کشته شدند.

در همین حال، اردوی پاکستان گفته است که در حملهٔ‌ متقابل که چندین ساعت دوام کرد،‌در پهلوی شش نیروی امنیتی آن کشور،‌ یک غیرنظامی و شش تندرو کشته شدند.

یک مقام‌ امنیتی پاکستان که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، به صدای امریکا گفت که "تروریست‌ها قبل از اینکه از ساحه فرار کنند، سلاح‌های اتومات و مهمات نیروهای‌ امنیتی را گرفتند و آنان را کشتند."

پولیس گفته است که تندروان دو چاه نفت و گاز را هدف سلاح‌های ثقیل از جمله راکت و نارنجک قرار دادند که موجب توقف موقت فعالیت آن شد.

منابع امنیتی پاکستان به صدای امریکا گفتند که جنگجویان پاکستانی که با طالبان افغان ارتباط دارند، با تندروان تحریک طالبان پاکستان دست به دست هم داده و حملات شان را در آن کشور افزایش داده اند.

چندین منبع امنیتی پاکستان تایید کرده‌اند که جنگجویان افغان دست‌کم در دو حمله ماه روان میلادی در آن کشور دست داشتند که رهبری آن را تحریک طالبان پاکستان بر عهده داشت، به شمول حمله بر یک پایگاه نظامی مسلم باغ واقع در ایالت سرحدی بلوچستان.

طالبان تا حالا در مورد این اتهامات واکنش نشان نداده اند،‌ اما رهبران این گروه در گذشته همواره گفته اند که به هیچ گروهی اجازه نمی‌دهند از قلمرو افغانستان بر ضد سایر کشور‌ها حمله شود.

تحریک طالبان پاکستان که از سوی ایالات متحد درج فهرست سازمان‌های تروریستی شده است.

تحریک طالبان پاکستان که در سال ۲۰۰۷ تاسیس شد، یک گروه جدا از طالبان افغان است، اما تندروان این گروه متحد نزدیک طالبان افغان استند؛ این گروه خواهان سرنگونی حکومت پاکستان و ایجاد یک حکومت اسلامی در آن کشور است.

این گروه در ماه نومبر سال ۲۰۲۲ آتش‌بس نامحدود را که به میانجیگری طالبان افغان با حکومت پاکستان صورت گرفته بود، لغو کرد و به جنگجویان خود دستور داد تا در سراسر پاکستان حملات‌ را راه اندازی کنند.

جنگجویان تحریک طالبان پاکستان زمانی بر بخش‌هایی از شمال‌غرب پاکستان تسلط داشتند، اما اردوی پاکستان با راه اندازی یک عملیات پاکسازی در سال ۲۰۱۴، آنها را از آن مناطق خارج کردند.

XS
SM
MD
LG