لینک های دسترسی

Breaking News

عباس استانکزی: ملت به دلیل بسته‌بودن مکاتب دخترانه از ما فاصله می‌گیرد


شیرمحمد عباس استانکزی، معین وزارت خارجه حکومت طالبان بار دیگر از ممنوعیت آموزش دختران در صنوف بالاتر از دوره ابتدایی توسط این گروه در افغانستان به شدت انتقاد کرد و گفت که به دلیل این موضوع ملت از طالبان فاصله می‌گیرد.

عباس استانکزی در مراسم فراغت دانش‌آموزان از موسسات آموزشی مرتبط با وزارت سرحدات، اقوام و قبایل در کابل به روز پنج شنبه هفتم دسمبر (۱۶ قوس) گفت که اگر کسی حق آموزش را از دختران می‌گیرد، این اقدام ظلم آشکار و نقض حق دختران است.

او گفت: "امروز تنها مشکلی که با ملت خود، کشورهای همسایه و کشورهای جهان حل نیست، روی همین مشکل امروز ملت از ما فاصله می‌گیرد، از ما خفه می‌شود یا از ما گله دارد، آن هم مشکل علم [آموزش دختران] است".

به گفتۀ معین وزارت خارجه حکومت طالبان، خداوند و رسولش به دختران حق آموزش داده اند و آموزش حق طبیعی آنان است، اگر کسی این حق را از آنان می‌گیرد، نقض حقوق دختران و ظلم بر آنان است.

استانکزی بدون آنکه از کسی نام ببرد، در سخنانش گفت که مخالفت با آموزش و تحصیل دختران و زنان ناشی از خواست شخصی برخی افراد است.

او گفت که معتقد است مخالفت با آموزش برای فرزندان این کشور جفای بزرگ است و تاکید کرد که اگر کسی دلیلی برای مخالفت با آموزش و تحصیل دختران دارد، وضاحت بدهند.

طالبان پس از بازگشت به قدرت در افغانستان در ماه اگست ۲۰۲۱، به دختران اجازه آموزش در مکاتب بالاتر از مقطع ابتدایی را ندادند. همچنان در پایان دسمبر۲۰۲۲ تحصیل دختران در دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی را ممنوع کردند.

علاوه بر این، حکومت طالبان به جز از چند سکتور معدود به شمول صحت و معارف، محدودیت‌های فزاینده‌ای را بر کار زنان در نهادهای دولتی و غیردولتی به شمول اداره‎های ملل متحد وضع کرد.

افزون بر این اقدام سختگیرانه، حکومت طالبان زنان را از رفتن به حمام‌های عمومی، پارک‌های تفریحی و کلپ‌های ورزشی نیز منع کرده و شرایطی را برای زنان برای داشتن حجاب در خارج از خانه و داشتن محرم در سفرهای طولانی وضع کرده است.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، این رویکرد حکومت طالبان علیه زنان را تبعیض سیستماتیک بر اساس جنسیت خوانده و از طالبان خواسته است که بی‌درنگ این محدودیت‌ها را لغو کند.

عباس استانکزی بار نخست نیست که از ممنوعیت حق آموزش دختران به شدت انتقاد می‌کند، بلکه بارها در این خصوص انتقاد کرده است، اما هنوز انتقادهایش در بازگشایی مکاتب دخترانه کمکی نکرده است.

سایر مقامات طالبان گفته اند که ممنوعیت آموزش و تحصیل دختران و زنان افغان دایمی نیست و حکومت این گروه بر حقوق زنان در چوکات شرعیت متعهد است.

در همین حال، یک ارزیابی مستقل ملل متحد، به رسمیت شناختن حکومت طالبان را با پابندی این گروه به تعهدات و مکلفیت‌های بین‌المللی افغانستان مرتبط دانسته و از طالبان خواسته است تا فوراً محدودیت‌های گسترده بر حق کار و تحصیل زنان را لغو کند.

گروه

XS
SM
MD
LG