لینک های دسترسی

Breaking News

محبوب: طالبان برخی همکاران تیم روباتیک دختران افغان را بازداشت کرده اند


رویا محبوب، بنیانگذار تیم روباتیک دختران افغان می‌گوید که طالبان چند نفر از اعضای این تیم، به شمول سه زن را در شش هفتۀ اخیر بازداشت کرده اند.

محبوب در مصاحبه با صدای امریکا گفت که شماری از همکاران تیم روباتیک دختران افغان از تاریخ ۱۷ اکتوبر به اینسو به اتهام "همکاری بر علیه نظام و تظاهرات" و زمینه سازی برای بیرون رفتن دختران عضو تیم روباتیک به بیرون از افغانستان بازداشت شده اند.

رویا محبوب گفت که اعضا و همکاران تیم روباتیک دختران افغان هیچ نقشی در تظاهرات نداشته و بر اساس مجوزی که حکومت طالبان به آنان داده است، به آموزش دختران زیر سن و امدادرسانی به نیازمندان افغان می‌پرداختند.

به گفتۀ محبوب سه نفر از زنان همکار این تیم نیز از سوی طالبان بازداشت شده بودند که پس از چند هفته دوباره رها شدند، اما به گفتۀ وی دو نفر از اعضای کلیدی، به شمول احمد فهیم عظیمی، مسوول عمومی تیم روباتیک دختران افغان در افغانستان و فعال آموزش هنوز در بازداشت طالبان به سر می‌برند.

رویا محبوب تصدیق می‌کند که برخی اعضای پیشین تیم روباتیک دختران افغان که در بیرون از افغانستان به سر می‌برند و اکنون با بدنۀ اصلی این تیم رابطه‌ای ندارند، در زمینۀ حق آموزش دختران در شبکه‌های اجتماعی صدا بلند می‌کنند. اما محبوب می‌گوید که محتویات نشر شده از سوی این دختران، دیدگاه شخصی خود آنان است و با کارکرد همکاران این تیم در داخل افغانستان ربطی ندارد.

محبوب همچنین ادعا کرده است که طالبان همکاری با تیم روباتیک را، حتا برای کسانیکه در گذشته نیز با این تیم کار کرده اند، جرم می‌پندارند.

در پاسخ به این پرسش که چرا خبر بازداشت این افراد در یک و نیم ماه گذشته همگانی نشد، محبوب گفت که بستگان این افراد تلاش داشتند تا از طریق تماس و مفاهمه با طالبان آنان را رها کنند، اما اکنون که تلاش‌ها برای رهایی آنان با بن‌بست روبرو شده است، این خبر همگانی می‌شود.

طالبان تا کنون در پیوند به این ادعاهای رویا محبوب واکنش نشان نداده و تا زمان نشر این گزارش به پرسش صدای امریکا در این مورد نیز پاسخ ارایه نکرده است.

کم و بیش ۵۰ دختر افغان عضویت تیم روباتیک دختران افغان را دارند که اکثریت آنان، به ویژه اعضای کلیدی این تیم، پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان به کشورهای خارجی پناه برده و بیشتر آنان در ایالات متحده مستقر شده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG