لینک های دسترسی

Breaking News

عبدالله: بر اساس رای پاک مردم ما برنده انتخابات استیم


ساعاتی پس از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، عبدالله عبدالله، یکی از نامزدان در این انتخابات، کمیسیون مستقل انتخابات را " همدست تقلب‌کاران" خواند.

بر اساس نتیجۀ ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، محمد اشرف غنی با کسب ۵۰.۶۴ درصد آرا پیشتاز و برنده و عبدالله عبدالله با گرفتن ۳۹.۵۲ در ردۀ دوم قرار گرفته است.

آقای عبدالله روز یک شنبه ۲۲ دسمبر (اول جدی) ساعاتی پس از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات در سخنرانی در جمعی از هوادارانشگفت: "هیچ شکی نیست که بر اساس رای پاک مردم، ما برنده انتخابات استیم. تیم ثبات و همگرایی برنده است."

آقای عبدالله گفت که تیم ثبات و همگرایی با نشان دادن حسن نیت کامل در پروسه بازشماری اشتراک کرد، اما به گفتۀ وی "کمیسیون انتخابات از این فرصت استفاده نکرد و با تلقب‌کاران همدست شد و نتوانست جواب قناعت بخش مطابق قانون را به مردم ارایه کند."

آقای عبدالله ادعا کرد که صدمه تقلب و عملیات انتحاری برای مردم یکی است.

آقای عبدالله بار دیگر ادعا کرد که حدود ۳۰۰ هزار رای باطل و مشکوک وارد آرای انتخابات شده است و از کمیسیون‌های انتخاباتی بار دیگر خواست تا این ۳۰۰ هزار رای را از آرای پاک جدا کند.

او همچنان گفت که آرای تقلبی بیشتری وارد آرای انتخابات شد است. او گفت که برای این که آمار یکی از نامزدان بیش از ۵۰ در صد نشان داده شود،از جمع ۲۴۰۰ صندوقی که در مورد اش معلومات بایومتریک وجود نداشت، آرای ۳۰۰ صندوق آن شامل آرای مجموعی شده است که حدود ۴۰ هزار رای است.

عبدالله عبدالله ادعا کرد که ۲۹۵ محل دیگری که ارقام آن بالاتر از ارقام ثبت شده در درملوگ بوده نیز شامل آرای مجموعی شده است. او همچنین گفت که ۱۰۵ محل دیگر که در آن تنها اوراق نتایج وجود داشته، نیز حساب شده است.

عبدالله عبدالله گفت که کمیسیون باید بازشماری آرای ولایاتی را که ناظران تیم او و سایر نامزدان در آن حضور نداشتند، آغاز کند.

آقای عبدالله گفت: "در صورتی که داعیه برحق عدالت خواهانه ما که برای شفاف سازی انتخابات است تحقق پیدا نکند، ما هر گزینه مشروع و قانونی دیگر را به خود مجاز میدانیم."

اما آقای عبدالله در مورد این که کدام "گزینه ها" را به خود مجاز می‌داند، معلومات ارایه نکرد.

اما ساعتی پیش از سخنرانی آقای عبدالله، محمد اشرف غنی با ایراد خطابه‌ای از تیم‌های انتخاباتی خواست که قاعده بازی را بر اساس قوانین افغانستان رعایت کرده و "قانونمند" رفتار کنند. او تعهد کرد که تیم وی نیز قانونمند رفتار خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG