لینک های دسترسی

Breaking News

نتایج ابتدایی انتخابات؛ حمایت خارجی و مخالفت داخلی


در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ۱۳ نامزد به رقابت پرداختند.
در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ۱۳ نامزد به رقابت پرداختند.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نتایج انتخابات ریاست جمهوری آن کشور را اعلام کرد که بر اساس آن محمد اشرف غنی با کسب ۵۰.۶۴ درصد آرا و عبدالله عبدالله با گرفتن ۳۹.۵۲ درصدر قرار دارند.

نتایج ابتدایی که پس از نزدیک به سه ماه از برگزاری انتخابات اعلام شد، واکنش‌های متفاوتی را در پی داشته است.

جان بس، سفیر ایالات متحده در کابل از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان استقبال کرد، اما گفت که افغان‌ها بدانند که این "نتیجه ابتدایی" است.

او در تویترش نوشته است: "افغان‌ها باید بدانند که این نتایج ابتدایی است: قبل از تصدیق نتایج نهایی انتخابات، مراحل بسیاری باقی مانده است تا اعتماد مردم افغانستان نسبت به نتایج حاصل شود".

سفیر امریکا در کابل تاکید کرده است که از کار کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان مبنی بر رسیدگی به شکایات در مورد نتایج ابتدایی، قبل از اعلام نتایج نهایی آن حمایت می‌کند.

این در حالی است که کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان از آمادگی کامل برای بررسی شکایات خبر داده است.

زهره بیان شینواری، رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستن به خبرنگاران گفت که شهروندان افغانستان به ویژه نامزدان انتخابات باید سر از فردا دوشنبه (۲۳ دسمبر) شکایات و اعتراض‌های شان را با این کمیسیون شریک کنند.

به گفتۀ خانم شینواری بررسی مرحلۀ اول شکایات انتخاباتی پانزده روز را در بر خواهد گرفت که به تمامی این اعتراض‌ها رسیدگی شود. او گفت: "اطمینان می‌دهیم که وظایف را بی‌طرفانه، مستقلانه و مطابق قانون انجام خواهیم داد تا عدالت انتخاباتی تامین شود".

رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی نامزدان انتخابات را ترغیب کرد تا به این کمیسیون اجازه دهند که کار خود را بدون سکتگی انجام دهد.

هیات معاون سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز ضمن استقبال از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از کارکرد کمیسیون‌های انتخاباتی که منتج به اعلام نتایج انتخابات شده، تمجید کرد.

در این اعلامیه به نقل از تدامیچی یاماموتو، نماینده ویژه ملل متحد برای افغانستان آمده است: "اکنون همه مقامات و جوانب ذیدخل افغانستان باید تعهد خود را برای حفاظت و تکمیل انتخابات و محافظت از درستی مرحله نهایی این روند نشان دهند. "

آقای یاماموتو گفته است هر تصمیمی که توسط نهاد‌های انتخاباتی در مرحله نهایی این روند گرفته می‌شود، باید بر بنیاد قانون باشد و برای مردم در این مورد توضیح داده شود.

آقای یاماموتو افزوده است: "همه نامزدان فرصت دارند تا هر نگرانی خود را از طریق میکانیزم مناسب و در زمان تعیین‌شده مطابق با چارچوب، مقررات و طرزالعمل‌های قانونی مربوط مطرح نمایند".

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته است که نتایج انتخابات ممکن در مرحله بعدی تغییر کند. اما این کمیسیون تاریخی را برای اعلام نتایج نهایی انتخابات مشخص نکرده است.

براساس قوانین افغانستان، اگر هیچ یک از نامزد نتواند بیش از ۵۰ در صد آرا را کسب کند، باید دور دوم انتخابات راه اندازی شود.

در نخستین دقایق پس از اعلام نتایج ابتدایی، تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله‌ عبدالله، اعلام کرد که این نتایج را نمی‌پذیرد.

این ستاد انتخاباتی با پخش اعلامیه‌ای گفته است که کمیسیون مستقل انتخابات بدون رسیدگی به خواست‌های قانونی-تخنیکی تیم ثبات و همگرایی و سایر تیم‌های انتخاباتی درباره تقلب گسترده و سیستماتیک نتایج را قبل از تصفیه آرای پاک از ناپاک اعلام کرده است.

این تیم همچنان مدعی شده که این نتایج در "مغایرت با احکام قانون، طرزالعمل ها و لوایح انتخابات قرار دارد و قابل پذیرش نیست."

تیم دولت ساز به رهبری محمد اشرف غنی با وجود استقبال از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات گفته است: " ملاحظات و شکایات خود را در موارد مختلف از مجرای لازم و قانونی آن با کمسیون شکایات انتخاباتی درج کرده و مطرح خواهیم ساخت."

در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۹ افغانستان، ۱۳ نامزد به رقابت پرداختند؛ اما شیدا محمد ابدالی، نورالحق علومی، زلمی رسول و محمد ابراهیم الکوزی از نامزدانی بودند که پیش از برگزاری انتخابات با ستاد انتخابات "دولت ساز" به رهبری محمد اشرف غنی یکجا شدند. فرامز تمنا، پس از برگزاری انتخابات با تیم دولت ساز پیوست.

محمد حنیف اتمر از دیگر نامزدان این انتخابات بود که پیش از برگزاری انتخابات ششم میزان به دلیل آنچه‌که کشیدگی‌های در داخل ستاد انتخاباتی‌اش گفته شد، از شرکت در انتخابات خودداری کرد.

XS
SM
MD
LG