لینک های دسترسی

Breaking News

غنی برنده نتایج ابتدایی انتخابات افغانستان اعلام شد


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را اعلام کرد که بر بنیاد آن محمد اشرف غنی بیشترین آرای این انتخابات را به دست آورده است.

براساس معلومات کمیسیون انتخابات، محمد اشرف غنی با ۹۲۳هزار و ۸۶۸ رای، ۵۰.۶۴ در صد آرای انتخابات را به دست آورده است.

عبدالله عبدالله، نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری با ۷۲۰هزار و ۹۹۰ رای، ۳۹.۵۲ در صد آرای انتخابات را کسب کرده است.

حوا علم نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روز یک شنبه ۲۲ دسمبر (اول جدی) هنگام اعلام نتایج انتخابات ششم میزان گفت که گلبدین حکمتیار با گرفتن ۷۰هزار و ۲۴۳ رای در جایگاه سوم قرار گرفته است.

رحمت الله نبیل ۳۳هزار و ۹۲۱ رای، فرامرز تمنا ۱۸هزار و ۶۶ رای، سید نورالله جلیلی ۱۵هزار و ۵۲۶، لطیف پدرام ۱۲هزار و ۶۰۸، عنایت‌الله حفیظ ۱۱هزار و ۳۷۴، حکیم تورسن ۶۵۰۴ رای، احمدولی مسعود ۳۹۴۲ رای، شهاب حکیمی ۳۳۲۴ رای، غلام فاروق نجرابی ۱۶۰۶ و نور رحمان لیوال ۸۶۵ رای به دست آورده اند.

رییس این کمیسیون گفت که نامزدان انتخابات ریاست جمهوری سه روز فرصت دارند تا شکایات و اعتراض‌های شان را در کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی ثبت کنند.

این در حالی است که تیم ثبات و همگرایی به رهبر عبدالله عبدالله اعلام نتایج ابتدایی توسط کمیسیون انتخابات را بر خلاف "احکام صریح قانون" عنوان کرد.

این تیم گفته است: "کمیسیون بدون رسیدگی به خواست‌ها و اعتراضات قانونی-تخنیکی ثبات و همگرایی و دیگر تکت‌های انتخاباتی ‌مرتبط به تقلب‌های گسترده و سیستماتیک، برخلاف احکام صریح قانون، طرزالعمل‌ها و لوایح انتخابات و قبل از تصفیه‌ی بیش از ۳۰۰ هزار آٰرای باطل و مشکوک، ارقامی را زیر عنوان نتیجه‌ی ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۸ اعلان کرد."

تیم دولت ساز به رهبری محمد اشرف غنی با وجود استقبال از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات گفته است: " ملاحظات و شکایات خود را در موارد مختلف از مجرای لازم و قانونی آن با کمسیون شکایات انتخاباتی درج کرده و مطرح خواهیم ساخت."

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ۲۸ سپتمبر (۶ میزان) برگزار شد و اعلام نتایج ابتدایی انتخابات به دلیل مخالفت‌های هواداران نامزدان انتخابات ریاست جمهوری به تعویق افتاده بود.

XS
SM
MD
LG