لینک های دسترسی

Breaking News

عبدالله: ربانی صادقانه خدمت کرده است؛ مرتضوی: نکرده است


عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت افغانستان با نشر اعلامیه ای گفته است که صلاح الدین ربانی، سرپرست پیشین وزارت خارجۀ افغانستان به دلیل "مداخله های مغرضانه، خلاف اصول و منافع کشور" از جانب ریاست جمهوری افغانستان، از سمت اش کنار رفت.

در این اعلامیه، آقای عبدالله همچنان ریاست جمهوری را به "مداخله های بی مورد و ایجاد نهاد‌های موازی در عرصه سیاست خارجی و ادارۀ وزارت خارجه" و برخورد سلیقه ای با مسوولان متهم کرده است که به گفتۀ این ریاست باعث تضعیف نهادهای دولتی می‌شود.

در اعلامیه ریاست اجراییه آمده است که آقای ربانی صادقانه به این کشور خدمت کرده و این ریاست از خدمات او سپاسگذاری می‌کند.

صلاح الدین ربانی، روز گذشته از کرسی سرپرستی وزارت خارجۀ افغانستان کنار رفت.

در متن استعفای آقای ربانی آمده است: "از همان آغازین روزهای این حکومت، تا این روزهای پایانی... شاهد بودم که با ایجاد شبه ساختارهای موازی و به حاشیه کشانیدن نهادهایی که در همه دنیا حیثیت ستون نظام‌ها را دارند، با ساختار دولت همچون یک انجوی شخصی برخورد سلیقه‌یی صورت می‌گرفت."

در واکنش به این اظهارات آقای ربانی، شاه حسین مرتضوی، یکی از مشاورین ارشد ریاست جمهوری افغانستان گفته است که سرپرست وزارت خارجه منافع حزب جمعیت اسلامی را بر منافع حکومت ترجیح داده بود.

آقای مرتضوی در صفحۀ فیس بوک اش نوشته است: "صلاح‌الدين ربانی در دقيقه نود از حكومت وحدت ملی استعفا كرد. وی در تمام دوره ماموريت اش در تمام سخنرانی‎‌ها و بيانيه‌های رسمی به جای موقف حكومت، بيشترموقف جمعيت اسلامی را بيان كرد."

او آقای ربانی را به ایجاد ایتلاف ها و رایزنی های سیاسی علیه حکومت متهم کرده است.

یک روز پس از استعفای آقای ربانی، نرگس نهان، سرپرست وزارت معادن و پطرولیم افغانستان به دلیل آنچه "مشکلات شخصی" خوانده شده است، از این سمت استعفا داد.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان استعفای آقای ربانی و خانم نهان را پذیرفته است.

XS
SM
MD
LG