لینک های دسترسی

Breaking News

تجار افغان خواهان تسهیل روابط تجارتی با کشورهای همسایه شدند


اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان می‌گوید که تحولات اخیر سیاسی در این کشور تجارت را با تمامی کشورها، به شمول همسایه‌گان افغانستان مختل کرده است.

این اتاق روز دوشنبه چهارم اکتوبر (۱۲ میزان) در اعلامیه‌ای گفته است که نبود روابط تجارتی با کشورهای همسایه، روند عرضه و تقاضا در بازارهای افغانستان را متاثر ساخته و نرخ‌های تمامی اجناس، به ویژه مواد اولیه و مواد نفتی در بازارهای افغانستان افزایش یافته است.

این اتاق همچنین گفته است که احتمال می‌رود با نزدیک شدن فصل زمستان، قیمت‌های مواد اولیه و مواد نفتی بیشتر افزایش یابد که ادامۀ این وضعیت، تجار و شهروندان این کشور را با مشکل مواجه خواهد کرد.

اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان همچنین گفته است که با نزدیک شدن فصل زمستان تقاضا برای مواد اولیه و مواد نفتی در این کشور افزایش یافته و اما عرضه این مواد به "دلیل مشکلات بانکی، بی‌ثبات بودن نرخ اسعار و کاهش روابط تجارتی با کشورهای همسایه" به کمترین میزان آن، انجام می‌شود.

در اعلامیه آمده است: "اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان به منظور تداوم روابط تجارتی نیک و حسنه با کشورهای همسایه، به شمول پاکستان، ایران، اوزبیکستان و ترکمنستان...تقاضا می‌نماید تا به دور از تعاملات و دیدگاه‌های سیاسی، در عرصه تامین و تسهیل روابط تجارتی میان افغانستان و کشورهای شان همکاری همه جانبه نموده، نگذارند که تجارت کاهش یابد و مردم کشور بیشتر متضرر گردند."

پیش از این، اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان گفته بود که به دلیل سکتگی‌ در واردات مواد اولیه، به ویژه نفت به این کشور، نرخ تیل و گاز بار دیگر افزایش یافته است.

این اتاق همچنین گفت که ختم مهلت قراردادهای مواد نفتی، مشکلات پیش آمده در بانک مرکزی، به ویژه عدم پرداخت پول تجار و کندی کار در بنادر این کشور، سبب سکتگی در واردات کالاها و افزایش بهای مواد نفتی در افغانستان شده است.

در حال حاضر در بازار‌های کابل قیمت یک لیتر تیل پطرول، ۶۹ افغانی، یک لیتر دیزل ۵۷ افغانی و یک کیلو گاز ۸۰ افغانی است.

طالبان به تاریخ ۱۵ اگست (۲۴ اسد) به افغانستان مسلط شدند و با آنکه حدود دو ماه از آن می‌گذرد تا کنون وضعیت به حالت عادی برنگشته است.

XS
SM
MD
LG