لینک های دسترسی

Breaking News

تمایل روسیه و چین برای کمک با حکومت طالبان 


روسای جمهور روسیه و چین امروز ۱۷ سپتمبر (۲۶ سنبله) در نشست سازمان همکاری‌های شانگهای در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان تمایل شان را به کمک با گروه طالبان ابراز کردند.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه که از طریق ویدیو کنفرانس در این نشست صحبت می‌کرد، گفت که مسکو باید با حکومت طالبان کار کند.

آقای پوتین همچنان از قدرت‌های جهان خواست تا در مورد رهایی دارایی‌های افغانستان تصمیم بگیرند، در غیر آن زمامداران جدید این کشور به قاچاق مواد مخدر و تجارت سلاح رو خواهند آورد.

ایالات متحده اعلام کرده است که میلیارد‌ها دالر پول بانک مرکزی افغانستان را که در بانک ذخایر فدرال شهر نیویارک نگهداری می‌شد، راکد کرده است.

صندوق بین‌المللی پول (IMF) نیز انتقال ۴۵۰ میلیون دالر را که قرار بود در جریان همین هفته به حکومت افغانستان بسپارد، به تعلیق در آورد.

به همین ترتیب، آلمان نیز اعلام کرد که ۳۰۰ میلیون دالر کمک آن کشور که قرار بود به حکومت افغانستان سپرده شود، انتقال داده نخواهد شد.

رییس جمهور روسیه افزوده است که سازمان‌ همکاری‌های شانگهای به رهبری مسکو و بیجنگ باید مسوولیت حصول اطمینان از اینکه گروه طالبان به تعهدات‌شان برای جلوگیری از تروریزم و قاچاق مواد مخدر عمل‌کنند، را به بر عهده بگیرند.

او گفت که این سازمان باید مقامات جدید افغان را ترغیب کنند تا روال زندگی را در افغانستان به حال عادی برگردانده و امنیت را در این کشور تامین کنند.

رییس جمهور روسیه همچنان افزود که حکومت فعلی طالبان همه شمول نبوده و نمایندگان سایر اقوام در آن دیده نمی‌شود.

با آنهم، مسکو گفته است که برای به رسمیت شناخته حکومت طالبان، عجله ندارد.

سایر اعضای این سازمان، قزاقستان، قرغیزستان، تاجیکستان، اوزبیکستان، ایران و پاکستان است. ایران نیز به تازگی به این سازمان پیوست و افغانستان از کشورهای ناظر آن است.

پیشنهاد چین

شی جینپنگ، رییس جمهور چین در این نشست از جناح‌های ذیدخل در افغانستان خواست تا تروریزم را محو کنند.

رییس جمهور چین تعهد کرد که کمک‌های بیشتری را به افغانستان فراهم خواهد کرد.

آقای شی افزود که طالبان باید رهنمایی شود تا بیشتر باز و همه شمول باشد و پالیسی‌های داخلی و خارجی میانه‌رو را دنبال کند.

او بدون گرفتن نام کدام کشوری علاوه کرد که "کشورهای مشخصی" باید منحیث قوه‌ٔ محرک وضعیت، مسوولیت انکشاف آینده در افغانستان را به دوش بگیرند.

تحلیلگران می‌گویند که اقتصاد افغانستان با بحران مواجه بوده و فاجعهٔ بشری در این کشور در حال وقوع است و کشورهای غربی مایل نیستند بدون ضمانت به طالبان کمک فراهم کنند.

با آنهم، چین گفته است که ایالات متحده و متحدین آن مکلف اند با افغانستان کمک‌های اقتصادی و بشری کنند.

در این حال، صندوق بین المللی پول از بروز بحران بشری در افغانستان در حالی ابراز نگرانی عمیق کرده است که ​جامعۀ جهانی در کنفرانسی در سویس تعهد کرد که به ارزش بیش از ۱.۲ میلیارد دالر مساعدت بشری را برای مردم افغانستان فراهم می‌کند.

با آنهم، کشور های عضو سازمان پیمان امنیت جمعی به رهبری روسیه که تاجیکستان، اوزبیکستان، قرغیزستان و قزاقستان در آن شامل اند روز پنجشنبه ۱۶ سپتمبر (۲۵ سنبله)​ گفتند که پناهجویان افغان را نخواهند پذیرفت.

XS
SM
MD
LG