لینک های دسترسی

Breaking News

کابل با تمام قوت به جنگ هلمند رفته است


سرپرست وزارت دفاع افغانستان از نبرد سنگین در هلمند خبر می دهد.
سرپرست وزارت دفاع افغانستان از نبرد سنگین در هلمند خبر می دهد.

لوی درستیز و معاون وزیر دفاع افغانستان برای رهبری عملیات گسترده بر ضد پیکارجویان طالب به هلمند رفته اند.

به دنبال اعزام مشاورین نظامی بریتانیایی به ولایت ناآرام هلمند، چهارشنبه لوی درستیز و معاون وزارت دفاع افغانستان هم به ولایت هلمند رفتند. این دو مقام ارشد دفاعی افغانستان عملیات سرکوب شورشیان طالب را رهبری خواهند کرد.

مقام های افغان گفته اند که در جنگ هلمند از تمام امکانات نظامی به شمول نیروهای ویژه زمینی و طیاره های بم افگن کار گرفته می شود.

به گفتهء سرپرست وزارت دفاع ملی افغانستان، در هلمند نبردهای شدیدی میان نیروهای امنیتی و دفاعی افغان و شورشیان طالب جریان دارد.

طالبان مدعی اند که چندین ولسوالی به شمول سنگین را تحت تصرف خود درآورده اند.

معصوم ستانکزی، سرپرست وزارت دفاع ملی اما گزارشهای مبنی بر سقوط ولسوالی سنگین را رد کرد و گفت که آن ولسوالی هنوز هم صحنۀ جنگ بوده و به گفتۀ وی نیروهای تازه دم به آنجا اعزام شده است.

او افزود که از قبل در برخی حصص ولسوالیهای باغران، بارامچه، خانشین و زمینداور ولایت هلمند حاکمیت دولت وجود نداشت.

معصوم ستانکزی در یک کنفرانس خبری در کابل گفت که وضعیت در هلمند به آن اندازه خراب نیست که خارج از مدیریت باشد. آقای ستانکزی اما شمار نظامیان افغان را که در جنگ هلمند اشتراک دارند، بیان نکرد.

واکنشهای محلی

در همین حال مقامهای شورای ولایتی هلمند با نگرانی از وضعیت وخیم در آن ولایت از حکومت می خواهند که برای تامین مجدد امنیت در هلمند اقدامات جدی اتخاذ کنند.

کریم الله اتل رئیس شورای ولایتی هلمند امروز در یک کنفرانس خبری در کابل گفت که پنج ولسوالی هلمند هم اکنون به گونۀ کامل در تصرف مخالفان مسلح دولت قرار داشته و به گفتۀ وی ولسوالیهای سنگین، واشیر و مارجه هم در معرض سقوط قرار دارد.

آقای اتل گفت که در سه ماه گذشته ۶۹۷ سرباز افغان در هلمند کشته و ۴۷۸ سرباز دیگر زخمی شده است. او افزود که ده ها غیرنظامی نیز در این جریان کشته و زخمی شده است. این آمار اما از سوی منابع رسمی تا حال تایید نشده است.

مقامهای شورای ولایتی هلمند همچنان می گویند که در شش ماه گذشته ۳۶ هزار خانواده در مربوطات ولایت هلمند به دلیل جنگ و ناامنی از خانه های شان بیجا شده اند.

جبهۀ دیگر

از سوی دیگر طالبان ادعای تصرف ولسوالی گلستان ولایت فراه را کرده اند که در همسایگی ولایت هلمند قرار داد.

قاری یوسف احمدی که خود را سخنگوی طالبان می خواهد با ارسال پیام به رسانه ها گفته است که پس از تصرف این ولسوالی مقادیر زیاد اسلحه و مهمات نیز به دست جنگجویان طالب افتاده است.

اما اینبار سخنگوی طالبان از تلفات نیروهای افغان خبر نداده بلکه گفته است که محافظان و کارمندان دولتی ولسوالی گلستان از طریق هوا به جای دیگری منتقل شده اند.

توریالی عبدیانی قوماندان امنیۀ فراه به صدای امریکا گفت که طالبان ولسوالی گلستان را تصرف نکرده بلکه مرکز ولسوالی به فاصلۀ ۲۵ کیلومتر دورتر از محل قبلی و در یک ساحۀ پرنفوس منتقل شده است.

قوماندان امنیۀ فراه گفت که انتقال مرکز ولسوالی گلستان به محل جدید نه به خاطر تهدید طالبان بلکه بر اساس فیصلۀ قبلی مقام ولایت صورت گرفته است.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG