لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه طرفدار عضویت دایمی افغانستان در سازمان شانگهای است


روسیه: با درنظرداشت وضعیت امنیتی افغانستان، این کشور باید عضویت دایمی این سازمان را به دست آرد
روسیه: با درنظرداشت وضعیت امنیتی افغانستان، این کشور باید عضویت دایمی این سازمان را به دست آرد

سرگی لاوروف وزیر خارجۀ روسیه از همکاری افغانستان به حیث کشور ناظر در سازمان همکاری های شانگهای قدردانی کرده و تأکید ورزیده است که با درنظرداشت وضعیت امنیتی افغانستان، این کشور باید عضویت دایمی این سازمان را به دست آرد.

وزیر خارجۀ روسیه این سخنان را روز گذشته پس از یک دیدار با صلاح الدین ربانی وزیر خارجۀ افغانستان، در مسکو بیان داشت.

سازمان همکاری های شانگهای برای نخستین بار به منظور تقویت بخشیدن همکاری های امنیتی، سیاسی و اقتصادی منطقه، در سال ٢٠٠١ میلادی به ابتکار بیجنگ تاسیس یافت.

چین، روسیه، قزاقستان، قرغزستان، تاجکستان و ازبکستان اعضای دایمی این سازمان بوده در حالیکه افغانستان، ایران، هند، مغلستان، پاکستان و روسیۀ سفید کشورهای ناظر در آن می باشند.

قبل از این حکومت افغانستان نیز در نشست های قبلی کشورهای عضو شانگهای، خواستار عضویت دایمی در آن سازمان شده است. عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان در نشست دو سال قبل سازمان شانگهای گفته بود که "افغانستان با در نظرداشت موقعیت جغراقیایی اش می تواند به عنوان نقطۀ وصل در منطقه نقش ایفا نماید و از این رو به عضویت دایمی در سازمان همکاری های شانگهای اهمیت قایل است."

در عین حال، سرگی لاوروف وزیر خارجۀ روسیه ضمن تاکئید بر عضویت دایمی افغانستان در سازمان همکاری های شانگهای، گفته است که دستیابی به درک مشترک بین کابل و مسکو، پیشرفت صلح در افغانستان را سریعتر خواهد ساخت.

روسیه در اواسط ماه روان میلادی قرار است میزبان نشست مشترک بین نمایندگان پنج کشور منطقه به شمول ایران، هند و پاکستان جهت بحث روی اوضاع امنیتی و مذاکرات صلح افغانستان خواهد بود.

به گفتۀ اقای لاوروف، از افغانستان نیز به خاطر اشتراک در نشست آینده، به گونۀ رسمی دعوت شده است.

روسیه همچنان تأکید کرده است که همکاری نزدیک بین واشنگتن و مسکو کمک بزرگی در کار تأمین ثبات و امنیت در افغانستان خواهد بود. اما به نظر میرسد که در نشست مسکو که در آن روی وضعیت افغانستان بحث خواهد شد، نمایندۀ از ایالات متحده حضور نخواهد داشت.

XS
SM
MD
LG