لینک های دسترسی

Breaking News

جوان‌شیر حیدری سینماگر معروف افغان در گذشت


جان محمد جوان‌شیر حیدری، یکی از چهره‌های مطرح سینمای افغانستان و رییس اتحادیۀ سینماگران این کشور در اثر حملۀ قلبی به عمر ۶۸ سالگی درگذشت.

وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان با ابراز تسلیت گفته است که آقای حیدری صبح روز سه شنبه ۲۱ جنوری (اول دلو) در یکی از شفاخانه‌های شهر کابل وفات کرده است.

حسینه صافی، سرپرست این وزارت در صحفه فیسبوک خود نوشته است که این سینماگرمعروف افغانستان از دورۀ مکتب به هنر تمثیل رو آورد و روی صحنه در نمایشنامه‌ها نقش بازی می‌کرد.

خانم صافی افزوده است که آقای حیدری افزون بر رییس سینماگران افغان عضویت شورای رهبری انجمن بین‌المللی (پیوند) در تاجیکستان و عضويت انجمن دوستی افغانستان - چین را هم بر عهده داشت.

آقای حیدری در کنار بازی در فلم‌های افغانی در سال‌های اخیر بیشتر به کارگردانی پرداخته و فلم‌های متعدد مشهور سینمایی را تهیه کرد.

جوان‌شیر حیدری در فلم‌های دهکده‌ها بیدار می‌شوند، گناه، صبور سرباز، حادثه، الماس سیاه، رویا و سربند نقش بازی کرده است و فلم‌های بابا، کج‌راه و الماس شرق را کارگردانی کرده است.

همایون پاییز، یکی از سینماگران افغان گفته است که آقای حیدری در ساختن سینمای افغانستان نقش بزرگ داشت و تلاش‌های وی در این بخش فراموش نخواهد شد.

این چهره معروف سینمای افغانستان نزدیک به دو دهه در بیرون از افغانستان مهاجر بود و همزمان با برگشت به کابل، فلم "جادوگر سبز" نوشته جلال نورانی و فلم‌ "آخرین شب و آخرین شعر" را تهیه و کارگردانی کرد.

XS
SM
MD
LG