لینک های دسترسی

Breaking News

تلفات غیرنظامیان افغان در دو روز؛ ۲۴ کشته و ۴۳ زخمی


کمیسیون مستقل حقوق‌بشر افغانستان می‌گوید که از تاریخ شش تا هشت ماه جوزا، ۲۴ غیرنظامی در این کشور کشته و ۴۳ تن دیگر زخمی شده اند.

این کمیسیون روز دوشنبه ۳۱ می (۱۰ جوزا) گفت که یافته‌های آنان نشان می‌دهد که این غیرنظامیان در هفت رویداد جداگانه در ولایت‌های سرپل، هلمند، پروان، ننگرهار و کاپیسا در اثر حملۀ هوایی نظامیان افغان و اصابت مرمی هاوان و ماین‌گذاری‌های طالبان کشته و زخمی شده اند.

این کمیسیون افزوده است که مردم افغانستان از همۀ این خشونت‌ها، "کشتار و بی‌رحمی" به ستوه آمده ‌و خواستار توقف فوری حملات بر غیرنظامیان، مراکز آموزشی و تاسیسات عامه در این کشور شده است.

در خبرنامۀ این کمیسیون آمده است: "کمیسیون مستقل حقو‌ق‌بشر افغانستان... از سازمان ملل و جامعۀ بین‌المللی خواستار حمایت از حقوق‌بشری مردم افغانستان و استفادۀ آن‌ها از تمامی ظرفیت‌ها و شیوه‌ها برای وادار کردن طرف‌های درگیر به برقراری آتش‌بس دایمی و حل مسایل از راه مذاکره است."

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان بار دیگر از حکومت و طالبان خواسته است که باید به "حق حیات و دیگر حقوق‌بشری و شهروندی مردم" این کشور احترام گذاشته و از آسیب رساندن به غیرنظامیان جلوگیری کنند.

این در حالی است که روز گذشته وزارت امور داخلۀ افغانستان گفت که در حدود یک ماه گذشته، ۲۴۸ غیرنظامی در این کشور کشته و ۵۲۷ تن دیگر زخمی شدند.

طارق آرین سخنگوی این وزارت به خبرنگاران گفت که این غیرنظامیان قربانی حملات تهاجمی و ماین‌گذاری‌های طالبان شده اند.

XS
SM
MD
LG