لینک های دسترسی

Breaking News

کمیسیون حقوق بشر: بیجاشدگان داخلی در لغمان به کمک فوری نیاز دارند


همزمان با تشدید نبردها میان نظامیان افغان و جنگجویان طالبان در لغمان، کمیسیون مستقل حقوق‌بشر افغانستان می‌گوید که صدها خانواده در این ولایت از مناطق شان آواره شده و به کمک‌های فوری نیاز دارند.

محمد رضا جعفری،مسوول اطلاع‌رسانی این کمیسیون روز چهارشنبه ۲۶ می (پنجم جوزا) به صدای امریکا گفت که کمیسیون حقوق‌بشر از افزایش خشونت‌ها و وارد شدن تلفات بر غیرنظامیان در ولایت لغمان و برخی ولایات دیگر، شدیداً نگران است.

آقای جعفری افزود: "این وضعیت هرگز قابل پذیرش نیست و خواست ما توقف فوری جنگ است تا بیشتر از این به مردم آسیب نرسد. تمامی طرف‌ها در برابر حفظ جان و اموال مردم مسوول هستند."​

کمیسیون حقوق‌بشر افغانستان همچنین از طرف‌های جنگ در این کشور خواست که باید هرچه زودتر به درگیری‌ها پایان داده و به آتش‌بس فراگیر در این کشور توافق کنند.

در این حال، وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی افغانستان می‌گوید که در حدود یک ماه گذشته، نزدیک به ۲۵۰۰ خانواده در اثر جنگ‌ها در ولایت لغمان آواره شده اند.

عبدالله ولیزاده، مشاور مطبوعاتی این وزارت به صدای امریکا گفت: "در مجموع هشت تیم از ریاست مبارزه با حوادث طبیعی ولایت لغمان در حال سروی هستند و امکان سنجی می‌کنند که چگونه به خانواده‌های بیجاشده کمک فراهم شود."

آقای ولیزاده تاکید کرد که تا کنون برای ۱۱۶ خانوادۀ بیجاشده در ولایت لغمان کمک‌‌ صورت گرفته و این روند در روزهای پیش رو نیز ادامه خواهد یافت.

دو روز پیش یاسین ضیا، لوی درستیز اردوی ملی افغانستان و سرپرست وزارت دفاع این کشور در سفرش به لغمان از مستقر شدن نیروهای کماندو در این ولایت خبر داد و گفت که آنان عملیات شان را برای دور راندن طالبان در بخش‌هایی این ولایت آغاز کردند.

آقای ضیا افزود که وضعیت امنیتی به زودی در مهترلام، مرکز این ولایت و ولسوالی‌های علیشنگ، علینگار و دولت‌شاه این ولایت تغییر خواهد کرد.

این در حالی است که پیش این وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان گفته بود که با تشدید خشونت‌ها در این کشور، شمار بیجاشدگان داخلی به گونۀ چشم‌گیری افزایش یافته است.

عبدالباسط انصاری، مشاور مطبوعاتی این وزارت به صدای امریکا گفت که از آغاز ماه حمل ۱۴۰۰ تا اکنون، در حدود ۴۲هزار نفر به دلیل جنگ و ناامنی، از مناطق شان آواره شده اند.

بر اساس معلومات وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان، بیشتر این خانواده‌ها در ولایت‌های قندهار، هلمند، بغلان، کندز و برخی ولایات دیگر از خانه‌های خود بیجا شده اند.

XS
SM
MD
LG