لینک های دسترسی

Breaking News

هیات افغان برای شرکت در نشست 'بین‌الافغانی' عازم قطر شد


هیاتی متشکل از چهر‌ه‌های سیاسی، جهادی،‌ مقام‌های حکومتی، نمایندگان زنان و جوانان و برخی از چهره‌های پیشن طالبان، صبح روز شنبه ۶ جولای (۱۵ سرطان) از کابل راهی قطر شده اند.

نشست بین‌الافغانی با میزبانی آلمان و قطر قرار است به روزهای یک‌شنبه و دو شنبه - ۷ و ۸ جولای - در دوحه برگزار شود.

برای اشتراک در این نشست دست‌کم ۶۴ تن دعوت شده اند که چهره‌های حکومتی در میان آنان شامل اند.

حاجی دین محمد، عطا الرحمان سلیم، حبیبه سرابی، سردار نادر نعیم معاونان شورای عالی صلح، رنگین دادفر اسپنتا، حکمت خلیل کرزی، محمد عمر زاخیلوال، فوزیه کوفی، انارکلی هنریار، امین الدین مظفری، لیلا جعفری، عبدالله قرلق، عبدالسلام ضعیف، سید حامد گیلانی، سید منصور نادری، صالح محمد سلجوقی، محی الدین مهدی، غیرت بهیر، جمال الدین بدر، شاه گل رضایی و زینب موحد از شمار کسانی اند که صبح روز شنبه کابل را برای شرکت در نشست بین الاافغانی دوحه به قصد قطر ترک کرده اند.

در همین حال، برخی از رسانه‌ها با نشر یک فهرست ۳۲ نفری گفته اند که در این نشست قرار است نادر نادری، رییس کمیسیون اصلاحات و اداری و متین بیک، رییس اداره امور نیز شرکت کنند.

پیش از این دفتر مارکوز پتزل، نمایند آلمان برای افغانستان و پاکستان با پخش اعلامیه‌ای، گفته بود که دعوت شدگان نشست "بین‌الافغانی" قطر، از آدرس شخصی شان در این نشست شرکت خواهند کرد.

همزمان با سفر هیات افغان به قطر، گروه مشترک جامعه مدنی و رسانه‌ها از اشتراک کنندگان این هیات خواسته اند که برقراری آتش‌بس و قطع جنگ را در اولویت گفتگوهای شان قرار دهند.

در اعلامیۀ این گروه همچنان آمده است: "هیات باید بر اهمیت ارزش‌های نظیر نظام دموکراتیک، تامین عدالت، حقوق و مشارکت زنان، حق انتخاب، آزادی بیان و حقوق شهروندی را در گفتگوهای آتی تاکید کند".

پس از آنکه تاریخ برگزاری نشست بین الافغانی به میانجی‌گری آلمان مشخص شد، حکومت افغانستان می‌گوید که در این نشست "نقشی ندارد" و در آن "اشتراک نمی‌کند".

حکومت افغانستان ابراز امیدواری کرده است که چهره‌های دعوت‌شده در این نشست، بتوانند خواست و دیدگاه واحد مردم افغانستان را به نمایندگان طالبان تشریح کنند.

XS
SM
MD
LG