لینک های دسترسی

Breaking News

آلمان تاریخ برگزاری نشست بین الافغانی را مشخص کرد


نماینده ویژه آلمان برای افغانستان و پاکستان اعلام کرده است که "مذاکرات بین‌افغانی" تا یک هفته دیگر در دوحه آغاز می‌شود.

مارکوز پوتزل که در ماه‌های اخیر، چندین بار با نمایندگان طالبان در قطر دیدار کرده با نشر اعلامیه‌ای گفته است که این مذاکرات با میزبانی آلمان و قطر در هفتم و هشتم ماه جولای (۱۶ و ۱۷ سرطان) برگزار خواهد شد.

پیش از این وزارت خارجه افغانستان گفته بود که مقام‌های آلمانی از آغاز گفتگو های بین الافغانی به حکومت افغانستان اطمینان داده اند.

زلمی خلیلزاد روز سه‌شنبه دوم جون (۱۱ سرطان) در صفحه تویتراش، آغاز مذاکرات "بین‌الافغانی" را مهم توصیف کرده و گفته است که برای شرکت‌کنندگان آرزوی موفقیت دارد.

نماینده ویژه ایالات متحده برای مصالحه افغانستان از نقش قطر و آلمان برای پذیرش میزبانی "مذاکرات بین‌الافغانی نیز" قدردانی کرده و این گفتگوها را گام مهم در پیشبرد گفتگوهای صلح افغانستان عنوان کرد.

آقای خلیلزاد افزوده است: "پذیرفتن متقابل و توافق برای حل اختلافات سیاسی بدون استعمال قوه و خشونت، درسی که باید از چهل سال جنگ، فاجعه و خشونت در افغانستان آموخت".

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، روز گذشته با نشر پیامی در صفحۀ تویتراش، مذاکرات با حکومت افغانستان را رد کرده و گفته که این مذاکرات با "جهت‌های افغان" خواهد بود و این گروه با "اداره کابل" منحیث یک "حکومت" مذاکره نخواهد کرد.

در همین حال، ریاست جمهوری افغانستان از آغاز گفتگوها با میزبانی آلمان و قطر استقبال کرده و می‌گوید آنچه برای حکومت افغانستان مهم است "ختم جنگ و پایان خشونت‌ها" در افغانستان می‌باشد.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری گفت امیدوار است متحدین حکومت افغانستان، گروهای [مخالف] را وادار به تغییر موضوع گیری شان کنند، چون راه دیگر ندارد".

آقای صدیقی به صدای امریکا گفت: "یگانه راه برای رسیدن به صلح و دور کردن بن‌بست این است که گروه طالبان مستقیم با حکومت افغانستان مذاکره بکند. جز این مسله مخالفین راه دیگری را در اختیار ندارند."

ریاست جمهوری "امیدوار" است که این نشست به نفع روند صلح افغانستان تمام شود.

XS
SM
MD
LG