لینک های دسترسی

Breaking News

دپلومات افغان: امریکا خواستار 'انسداد تدریجی' سفارت افغانستان در واشنگتن شده است


سفارت افغانستان در واشنگتن دی سی
سفارت افغانستان در واشنگتن دی سی

برخی دپلوماتان افغان می‌گویند که وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا با ارسال مکتوبی به سفارت افغانستان در واشنگتن دی سی، دپلوماتان افغان را دعوت کرده است تا در مورد توافق رسمی پیرامون "انسداد تدریجی" سفارت افغانستان با جانب امریکا صحبت کنند.

یک مقام سفارت افغانستان در واشنگتن دی سی که نخواست نامش گرفته شود، به صدای امریکا گفت که وزارت خارجۀ امریکا به تاریخ ۲۰ جنوری مکتوبی را در این مورد عنوانی سفارت افغانستان ارسال کرده است، اما برخی دیگر از مقام‌های این سفارت می‌گویند که این مکتوب به تاریخ ۱۶ فبروری به سفارت افغانستان ارسال شده است.

بر بنیاد برخی گزارش‌ها، مکتوب وزارت خارجۀ امریکا حاکی است که تنها عادله راز، سفیر افغانستان در واشنگتن دی سی می‌تواند به کار ادامه بدهد و کار باقی دپلوماتان افغان در ایالات متحده باید پایان بخشیده شود.

این مقام سفارت افغانستان گفت که عادله راز، سفیر افغانستان در واشنگتن دی سی در پاسخ به این نامۀ وزارت خارجۀ امریکا نگاشته است که اگر سفارت افغانستان مسدود شود و دپلوماتان کار را رها کنند، او نیز حاضر نیست که به کارش ادامه دهد.

به گفتۀ این منبع، خانم راز همچنان از وزارت خارجۀ امریکا خواسته است تا پرچم سه رنگ افغانستان بر فراز سفارت این کشور در واشنگتن دی سی بر افراشته و در اهتزاز باقی بماند.

با اینحال، برخی مقام‌های سفارت افغانستان در امریکا می‌گویند که وزارت خارجۀ ایالات متحده به خاطر بحث در مورد تداوم کار قونسلگری‌های افغانستان در ایالات متحده، دپلوماتان افغان را به مقر این وزارت فراخوانده است و به گفتۀ این منابع مسلۀ انسداد سفارت مطرح نیست.

عبدالهادی نجرابی، معاون سفارت افغانستان در واشنگتن دی سی به صدای امریکا گفت که در نامۀ وزارت خارجۀ امریکا که به تاریخ ۱۶ فبروری به سفارت رسید، دپلوماتان افغان به تاریخ اول مارچ، به وزارت خارجۀ امریکا دعوت شده اند تا در مورد چگونگی ادامۀ خدمات قنسولی و بازشدن حساب‌های سفارت‌ و قنسولگری های افغانستان و دیگر مسایل با مقام‌های امریکایی صحبت کنند.

حدود سه هفته پیش، دو دپلومات ارشد افغان که نخواستند نام شان گرفته شود، به صدای امریکا گفتند که حساب‌های بانکی سفارت و دو قنسولگری افغانستان در امریکا در "سیتی‌بانک" از بیش از یک ماه به اینسو تعلیق شده است.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، ماموریت دپلوماتیک این کشور در ایالات متحده هیچ پولی از کابل دریافت نکرده و تا کنون فقط با تادیات و محصول خدمات قنسولی چاره سازی کرده است. پاسپورت‌های سفید و جدید در قنسولگری‌های افغانستان تمام شده است و در حال حاضر پاسپورت‌های منقضی با نصب برچسپ تمدید اعتبار می‌شود.

از آنجاییکه محصول تمدید پاسپورت‌های افغانستان بیش از این در حساب‌های رسمی سفارت و قنسولگری‌های افغانستان در ایالات متحده واریز شده نمی‌تواند، کارمندان باقیماندۀ سفارت حواله‌های سفید پولی را در حساب‌های شخصی شان واریز کرده و در آخر هر ماه گرد هم جمع شده و عواید را محاسبه می‌کنند.

در حال حاضر حدود ۹۰ دپلومات افغان که از سوی حکومت پیشین افغانستان توظیف شده بودند، در سفارت و دو قنسولگری افغانستان در ایالات متحده و نمایندگی دایمی افغانستان در مقر سازمان ملل متحد در شهر نیویارک، باقی مانده اند.

نگرانی عمده این است که در صورت انسداد سفارت و قنسولگری‌های افغانستان در ایالات متحده، ده‌ها هزار افغان مقیم ایالات متحده با مشکلات فراوانی روبرو خواهند شد.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان در ۱۵ اگست ۲۰۲۱، تا کنون هیچ کشوری حکومت آن گروه را به رسمیت نشناخته است و سفیران و دپلوماتان افغان در خارج که تقریباً همه از سوی حکومت پیشین افغانستان گماشته شده بودند، کماکان به کار شان ادامه داده اند.

شرح کامل مصاحبه با عبدالهادی نجرابی را در پیوند زیر دنبال کنید:

XS
SM
MD
LG