لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی از اخراج معتادان افغان از ایران


نگرانی از اخراج معتادان افغان از ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:15 0:00

حکومت ایران همه روز ده ها مهاجر افغان را که به مواد مخدر معتاد اند از آن کشور به طور جبری اخراج می کند، اقدامی که موجب نگرانی مقام های حکومت افغانستان شده است.

اخراج "بیش از حد" معتادان مواد مخدر از ایران به ولایت هرات، روند تداوی معتادین را در این ولایت غربی با مشکل روبرو ساخته است.

مسوولان ریاست مبارزه با مواد مخدر ولایت هرات می گویند که روزانه ده ها تن از شهروندان افغان که در کشور ایران معتاد به مواد مخدر شده اند بگونه اجباری از سوی حکومت این کشور اخراج و از طریق سرحد اسلام قلعه به ولایت هرات فرستاده می شوند.

سید محمد سادات، سرپرست ریاست مبارزه با مواد مخدر هرات، به صدای امریکا گفت که اخراج این معتادان از سوی مقام های ایرانی، به شمار معتادان در این ولایت افزوده و روند تداوی معتادان را با مشکل روبرو ساخته است.

آقای سادات در مورد اخراج پیهم معتادین افغان از ایران گفت که "روزانه ۲۰ تا ۳۰ نفر معتادین از بین عودت کننده گان و {مهاجرین که} از جمهوری اسلامی ایران رد مرز شده اند، وارد هرات می شوند و متاسفانه بیشتر آنها به امید بازگشت دوباره به ایران، ولایت هرات را امن تر و مساعد تر برای زندگی میبینند و ماندن آنها اینجا باعث افزایش معتادین می شود."

احمد جاوید نادم، رئیس امور مهاجرین و عودت کننده گان هرات،نیز در مصاحبه ای با صدای امریکا گفت که شمار معتادانی که از کشور ایران اخراج می شوند در حال تغییر است.

آقای نادم می گوید که تشخیص این معتادان که در میان ردمرزی ها و عودت کننده ها شامل اند بسیار دشوار است.

آقای نادم افزود "آمار معتادینی که روزانه از کشور ایران رد مرز می شوند به تناسب دیپورتی که می شوند متغیر است، گاه گاهی در یک هفته چهار تا پنج قضیه داریم و بعضی روزها بین چهار تا پنج قضیه داریم و به همین خاطر آمار دقیق نیست. اما کماکان {مهاجرین افغان} دیپورت {به طور جبری} اخراج شوند و در مرز اسلام قلعه توسط همکاران ما چک می شوند و بعد از تثبیت افغان بودن آنها، خدمات برای شان ارایه می شود و به مراکز ترک اعتیاد انتقال داده می شوند."

شماری از این معتادان می گویند که برای کار کردن به ایران مهاجرت کرده بودند، اما در آن کشور معتاد به مواد مخدر شده و حکومت ایران بدون اینکه آنان را تداوی کند، به اجبار از این کشور اخراج کرده و اکنون در شهر هرات در بی سرنوشتی به سر می برند.

توریالی طاهری، معاون شورای ولایتی هرات، نیز می گوید که بیشتر این معتادان باشندگان سایر ولایات استند، اما در هرات مسکن گزین می شوند و به شمار معتادان در این ولایت می افزایند.

به گفتۀ آقای طاهری، این معتادین برگشته از ایران، بیمار اند و پول ندارند تا به ولایات خود شان برگردند و این وضعیت سبب افزایش معتادین در هرات شده است.

افزایش اعتیاد در بین جوانان همواره یکی از نگرانی مقام های افغان بوده است، جوانانی که عمدتاً برای یافتن کار به ایران مهاجرت می کنند و با "تحفه اعتیاد به مخدر" به کشور باز میگردند.

بر طبق آمارها، ۳.۵ میلیون شهروندان افغانستان متاثر از مواد مخدر استند و ۲.۵ میلیون شهروندان آن کشور به شمول یک میلیون زن از مواد مخدر استفاده می کنند.

XS
SM
MD
LG