لینک های دسترسی

Breaking News

کمبود شفاخانه‌های معیاری و افزایش معتادان در هرات


کمبود شفاخانه های معیاری دلیل افزایش معتادین در هرات
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:41 0:00

شرح بیشتر را در این گزارش دنبال کنید.

کمبود شیلتر و شفاخانه های معیاری برای تداوی معتادان در ولایت هرات باعث افزایش روز افزون شمار معتادان به مواد مخدر در این ولایت شده است.

با این که وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان بارها وعده ساخت یک شیلتر و شفاخانه بزرگ را برای تداوی معتادان در هرات داده، اما با گذشت چندین سال تا به حال در این زمینه اقدامی صورت نگرفته است. حالا این موضوع با نگرانی مسوولان ریاست مبارزه با مواد مخدر ولایت هرات همراه شده است.

سید محمد سادات٬ سرپرست ریاست مبارزه با مواد مخدر هرات می گوید که به دلیل نبود مراکز صحی معیاری برای تداوی معتادان و ظرفیت های پایین مراکز ترک اعتیاد خصوصی در هرات٬ شمار افراد معتاد به مواد مخدر در این ولایت هر روز رو به افزایش است.

سید محمد سادات گفت: "خواست ما و طرحی که برای مقامات بارها پیشکش کردیم دو مورد است اول ایجاد یک شیلتر دائمی و قانونی در ولایت هرات برای معتادان و در کنار آن ایجاد یک کمپلکس جامع برای تداوی معتادین که در کنار ترک آموزش های حرفوی و کاریابی را هم برای معتادین داشته باشد."

شماری از معتادان در شهر هرات نیز می گویند که در مراکز ترک اعتیاد خصوصی به علت نبود امکانات و دوای کافی به شکل درست تداوی نمی شوند و به همین علت دوباره به مواد مخدر روی میاروند.

معتادان از حکومت میخواهند تا با ایجاد یک مرکز معیاری زمینه ترک دایمی آنان را فراهم کنند. جواد محمودی یکی از معتادین مواد مخدر در هرات به گزارشگر صدای امریکا گفت: "که خود دولت به ما یک شفاخانه بسازد که ما را طبابت کند و بعد از این که خوب شدیم حتی اگر بخواهند ما حاضریم در نظام شامل شویم و کار کنیم."

کامران علیزایی٬ رئیس شورای ولایتی هرات نیز ایجاد یک شفاخانه معیاری برای تداوی معتادان در این ولایت را یک نیاز اساسی می داند. او می گوید در صورتیکه مقام های دولتی در این راستا بی توجه باشند شمار افراد معتاد به مواد مخدر در این ولایت از مرز ۶۰ هزار نفر افزایش خواهد یافت.

بر اساس آمار ها در ولایت هرات بیش از ۶۰ هزار فرد معتاد به مواد مخدر زندگی می کنند که سیزده فیصد آنان را زنان و پنج فیصد را اطفال تشکیل میدهند.

XS
SM
MD
LG