لینک های دسترسی

Breaking News

اتمر: طالبان افغان اند و دولت افغانستان می‌تواند با آنان صلح کند 


محمد حنیف اتمر، وزیر خارجهٔ افغانستان می‌گوید که صلح با گروه طالبان امکان پذیر است و اجماع مطلق برای صلح در افغانستان وجود دارد.

آقای اتمر که در چوکات هیاتی با رییس جمهور افغانستان به واشنگتن آمده بود، به صدای امریکا گفت: "ما می‌گوییم که طالبان افغان اند و دولت افغانستان می‌تواند با آنان صلح کند. اما آنعده از دهشت افگنان خارجی که اکنون با کمک طالبان در افغانستان می‌جنگند، افغان نیستند و برای صلح با آنان هیچ‌گونه زمینه،‌ قانون و چوکات سیاسی نداریم. آنان باید از افغانستان اخراج شوند."

این در حالی است که همزمان با آغاز روند خروج نیروهای بین الملی از افغانستان، گروه طالبان حملات شان را در ولایات متعدد شدت بخشیده اند و تا اکنون چندین ولسوالی میان جنگجویان این گروه و نیروهای امنیتی افغان دست به دست شده است.

محمد اشرف غنی،‌ رییس جمهور افغانستان دیروز در واشنگتن از طالبان خواست تا آتش‌بس کنند و وارد یک توافق سیاسی شوند، در غیر آن با یک "ملت آماده" مقابل خواهند شد.

حکومت افغانستان می‌گوید که برای تامین صلح تلاش‌های همه جانبه به خرج داده است و توانسته است رهبران سیاسی را در این کشور متحد کند.

وزیر خارجهٔ افغانستان نیز گفت که برای صلح در این کشور اجماع سیاسی وجود دارد و کشورهای خارجی نباید بیش از این در پی بهانه جویی باشند.

او گفت: "می‌خواهم به کشورهای خارجی بگویم که اکنون بهانه جویی نکنید که در افغانستان صلح تامین شده نمی‌تواند زیرا افغانان [اجماع ندارند]. نه هر زمانی که جلو جنگ گرفته شود، همان روز در افغانستان صلح تامین می‌شود."

مصاحبهٔ کامل محمد حنیف اتمر با شایسته سعادت لامع ساعاتی بعد در اینجا نشر می‌شود.

محمد حنیف اتمر، وزیر خارجهٔ افغانستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:06:27 0:00

XS
SM
MD
LG